Gå till innehåll
söndag 18 maj 2025
Rexco

Halvfabrikat

Rekommendera Poster

Hej!!!

Någon som vet nån Hemsida eller liknande med Halvfabrikat... Gärna fiskebåtar Av typ Westfjord 26 fiske, Stigfjord, eller likn... Någon länk kanske finns med nyttiga tipps och lösning på olika projekt.. Har hittat några norska sidor.. Men d måste väll finnas någon svensk??? Tar gärna emot info om halvfabrikat på powerboats etc..

Tacksam för svar och mycket länkar!!!

!!!MVH REXCO!!! Som funderar på att bygga en egen båt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oki tackar för svaret... Borderpatrol vad kan en sådan gå på??? Söker i första hand Snipor av typen jag nämde ovan (fiske) men även andra objekt är intressant...

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

en borderpatrol 700 skrov kostar /- 200000:- Och det finns en ny model med rak axel somär 7,9 mtr (en riktig fiskebåt)och den kostar /- 320000:-

mvh Herman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Vet om några badankor div samma båt som jag har samt även den större modellen, har haft ideer om att handla upp dem och kapa av överbyggena för att sen sälja skroven som lämpliga halvfabrikat, lämpligast är att göra styrpulpetare av dem, vet dock inte om det finns någon direkt marknad för detta. styrpulpetare på abal skrov blir 5.35 x 2.10 och väger ca 200-250 kg

på kabe skrov så blir längden ca 6 meter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jepp den där badankemodellen måste vara något unikt.. Har alldrig sett något sådant.. Kan inte finnas många tillverkade??? Men blir den inte lite långsam??? Styrpulpetare??? Finns d olika modeller??? Är din båt orginal eller är den ombyggd???

Men den där lilla aluminiumfiskebåten (skärgårdspatrol) lockar iaf.. Men den blir nog för dyr i slutändan, Synd att man inte är någon plåtexpert då mina svetskunskaper i Aluminium är dåliga för att inte säga obefinterliga.. Har provat lite men d blev inge vidare. Kräver nog en hel del erfarenhet.. Glasfiber är lite lättare att arbeta med iaf för mig.. Men d hade varit lite intressant att veta vad en komplett Alufiskebåt (skärgårdspatrol) ink motor (runt 150hk) och inredning kan hamna på i pris??? Kanske inte lätt att räkna på i nuläget då modellen är en Nyhet men ungefär kanske???

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Jepp den där badankemodellen måste vara något unikt.. Har alldrig sett något sådant.. Kan inte finnas många tillverkade??? Men blir den inte lite långsam??? Styrpulpetare??? Finns d olika modeller??? Är din båt orginal eller är den ombyggd???

Flera olika tillverkare, Bara under sommaren har 3 olika modeller funnits på blocket så unik är den inte.  flattbottnad med stödkölar gör den dels otroligt stadig vippar ej och planar direkt vid mycket låg fart vill man åka riktigt fort går den upp på stödkölarna som då fungerar som bärplan.

ex före ägare till min åkte vattenskidor och då med gamla original murclan på 40hk.  Min båt är ett ombygge se orginalbrochyren i sjöboden svetsning lär du dig fort Mig är som vanligt men Tig är att föredra kan du gasa så lär du dig kvickt Tig är samma känsla. Aluminium är roligt att jobba i går fort allt färdigt direkt inget spacklande och slipande.

Insjö fiske måste badankan vara svårslagen, vid regn fiskar man innefrån vid bra väder från för eller soldäck eller från styrhyttstaket och detta är utan att båten vippar.

post-15930-1394234794,7861_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

hittade en bild på nätet med badanka till havs

post-15930-1394234794,8296_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

priset för en färdig skärgårdspatrol med 150 hk ligger på /- 700000:-

mvh herman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...