Tamigtillhavet 0 Postad 3 September , 2006 Hej! Jag är så ny man kan bli på båtliv. Köpte en gammal båt med en 120hp Mercruiser inombordsmotor med ett Alpha one drev. När jag provkörde den gick den jättebra och hade en maxfart på 28knop. Så tog jag hem den och körde lite med den och det mesta var frid och fröjd( var tvungen att byta bränslepump). Men sista gången jag körde den så klickade det till i motorn och den slutade driva... Propellern snurrade som i tomgång trots att jag varvade motorn. Även kylningen ballade ur och motor blev varm och började ryka. Jag stängde av allt och rodde hem båten... Nu till min fråga... Vad ska jag göra? Har kollat så att gasvajern rör sig som den ska. Det verkar som att växeln inte går i. Vad jag vet så är motorn från tidigt 70-tal. Tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iBoat 0 Postad 3 September , 2006 Normalt hade jag gissat på att vulkningen i propellern har gått sönder. Den hände mig för några år sedan med samma symptom som du har. Skillnaden är att din motor blir för varm. Det tyder på att impellern inte snurrar, eller är trasig. Jag är ingen expert, men det är nog ganska mycket som kan gå sönder i drivningen från motorn ner till propellern. Luktade det bränt gummi? Kan vara ryckutjämnaren i så fall (en slags gummihistoria som ska dämpa rycket när växel läggs i). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 3 September , 2006 Hej, Tänkbara orsaker kan vara t ex: växelreglaget/kablaget behöver justeras in, propellernavet slirar (gummiinfästningen inne i propellern), nåt i växelhuet gått sönder... (hoppas inte det). Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 811 Postad 3 September , 2006 Helt klart att du har ingen drivning till drevet då den samtidigt blev överhettad, impellern sitter nämligen i drevet på Alpha 1. Skulle nog tippa på ryckutjämnaren eller ras i övre växeln på drevet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tamigtillhavet 0 Postad 9 September , 2006 Hej igen! Tack för alla bra tipsen. Jag planerar att ta upp båten denna helg. Då ska jag försöka hitta och reparera felet. Mvh J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
captenmorgan 0 Postad 9 September , 2006 kolla på baksidan av motorn om du kan se om axeln som går ut till drevet snurrar, om den snurrar är det i drevet något gått sönder, om den inte snurrar är det ryckutjämnaren som gått sönder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawing 10 Postad 9 September , 2006 Jag hade en likadan motor/drev i min tidigare båt och lyckades köra på en stock i Kinda kanal varvid ryckutjämnaren gick sönder. Det blev totalt rent på splice i den så det blev till att plocka ut motorn och sätta dit en ny. Hela den historien om reparationen är en otrolig historia som alla som var med på veteranbåtseskadern det året säkert kommer ihåg. Men den berättar jag en annan gång. Lycka till med jobbet. ps: det är inte så svårt som det kanske låter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser