Gå till innehåll
torsdag 09 maj 2024
Ruffseglarn

Länspumpsproblem

Rekommendera Poster

Hej!

 

Som nybliven motorbåtsägare har jag drabbats av årets värsta skyfall. Tack och lov för kapell över sittbrunnen men jag har nu även insett behovet av impregnering...

 

Hur som helst, en större skvätt vatten tog sig in och låg och skvalpade i sittbrunnen där det även finns en elektrisk länspump monterad. Vet tyvärr inte riktigt vad det är för märke på pumpen men den är monterad i en liten urgröpning som förfaller avsedd att samla upp skvalpande vatten på durken. P

umpen har en separat strömbrytarpanel och den var aktiverad på läget auto och då förväntar man ju sig kanske att den skall aktiveras när vattnet rinner till. Är det nån slags nivåvakt i pumpen som inte funkar? Eller har det att göra med att vattennivån på durk och i grop var för låg (ca 2 cm på durken och kanske 7 cm i själva gropen)? Själva pumpen funkade dock när jag slog på läget on. Bör man byta ut pumpen eller nån del? Nån som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att svara på utan att veta vad du har för pump.

Precis som du säger så kan man förvänta sig att den skall gå om den står i läge auto, det krävs ju dock att den har en flottör eller nivåvakt isåfall. Det finns ibland inbyggt i nyare pumpar men på åldre pumpar brukade dessa sitta separat.

Ta en bild så kanske någon känner igen pumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa nyare pumpar har ocksa istallet for en nivavakt, en krets som kanner av strommen. Pumpen startar da automatiskt kanske var 30 sekund. Om strommen ar under ett visst varde, dvs pumepm gar tom, sa stangs den av. Star den i vatten sa blir strommen hogre och pumpen gar tills strommen ar nere under gransvardet.

SMART!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle lyfta pumpen och se under gallret/silen vid insuget. Har du ert autolage sa har pumpen antingen en inbyggd nivavakt (och da maste den ha en tre-ledars kabel fran switchen pa panelen), separat nivavakt, eller nyare model som har stromkannare (inte troligt). Det ar ju fullt mojligt att du har en switch som sager auto, men att det inte ar kablat, eller det att pumpen helt enkelt inte har den funktionen (pumpar ar latta att byta, och vem vet om den nagonsin har matchat brytaren).

 

Pillar du med pumpen sa skulle jag ocksa vanda pumpen 90 grader sa du kan ta bort den dar 90 graders bojen som sitter pa utloppet. Alla skarpa krokar minskar pumpens effektivitet. Sama hom du har en slang som ar rafflad (ser sa ut men svart att se).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...