Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Maximarcus

Evinrude/Bojsänke

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har nyligen skaffat mig en 6hk Evinrude (2-cyl) från 70-talet som jag tänkt ha på jollen, problemet är ju bara att motorn inte är riktigt frisk.

Symptomen är följande:

När motorn är kall startar den utmärkt, dock går den oftast bara på en cylinder på lägre varv. Om jag bara lägger i växeln och kör, verkar den gå hur länge som helst bara inte varvet sjunker för lågt. På högre varv går den utmärkt.

När motorn sedan är varm är den omöjlig att starta, även om den gått perfekt 30 sek tidigare. Om den tillåts svalna startar den direkt, och  historien börjar om.

Detta har jag gjort:

Jag har bytt tändstiften. Även när den är varm och inte går att få igång, får man fin gnista på båda tändstiften. Om man då provar att ge den startgas så tänder den fortfarande inte. Dock är det ju två helt separata tändsystem med varsin brytare, kondensator och tändspole. Den borde ju tända på åtminstone den ena cylidern? Om man när motorn går på lägre varv provar att ta av en tändhatt i taget så går den lika bra/dåligt oavsett vilken tändhatt man tar av (mycket förbryllande).

Jag har provat att koppla förbi bränslepumpen och ge den bensin direkt till förgasaren, ingen skillnad.

Just nu vet jag inte vad jag ska tro, är det någon som har nån idé?

Säg inte bara att jag ska köpa nytt!

Hälsningar Marcus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att du har problem med packboxarna på vevaxeln.

Har tändstiftet på nedersta cylindern vattenpälor?

Kan vara så att den suger in kylvatten på den cylindern.

Jag har varit utsatt för det på en Johnson 5Hk.

Den gick på båda cylindrarna när den var kall därefter så missade den på en cylinder ibland och på lågt varvtal gick han bara på en. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Halloj......inte mycke till hjälp, mera som en tröst :-)

 


Jag har förmodligen en snudd på exakt lika dan motor som du fast en johnson 6hk gammal o gedigen. Den fick för sej att starta hur fint som helst kall för att sedan inte starta alls varm, precis som din. jag fick för mej att min vart sur och jag ladda upp med en hink vatten i beredskap lossa på fästbultarna till motorn, bensin är ju ingen hit att släcka med vatten som bekant, ok nu till tricket, jag tog en tändare och fjutta på i insuget till förgasan FOOOFH sa de och sen starta den, gjorde så dem första 5 gångerna sen kom motorn på att de inte va nån ide att va dum när han har med mej att göra så nu hux flux startar den så snällt så, inget eldande eller så bara en liten smekning på kåpan eller så och några snälla ord......

 

 

 


Om du behöver nån skum del eller så så har jag en till nästan komplett motor som du kan ta delar ifrån.....

 

 


Fridens liljor

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det händer att min 18 hk från -66 trilskas och inte vill starta då den är varm. Jag har då bytt bägge kondensatorerna, och efter det startar motorn även då den är varm.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trägen vinner...

Efter många om och men har vi nu funnit en förgasare från en något modernare Evinrude som gick att montera och nu spinner motorn som en katt! Någonstans i de komplicerade kanalerna till lågfartsdelen sitter förmodligen något gammalt kladd, behövs nog en ultraljudstvätt för att få bort det.

Innan bytet av förgasaren hann jag märka att den faktiskt gick att få igång när den var varm - bara man höll FULL gas!

Om nu någon ville veta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...