Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
primouza

Bränsleekonomi, V8

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag undrar en sak som säkert många kan svara på:

 

Jag har en Bayliner 2651 med en V8 (mercruiser 5.0 alpha drev)

 

Den har en toppfart på ca: 35 knop.

Här på forumet har många sagt att runt 3400-3500RPM är bästa ekonomifart med denna.

Båten ska då göra ca: 22-23 knop.

 

Min båt däremot gör nästan 28knop på detta varv (mätt med GPS).

 

Jag har 16x16 propeller på den och den planar ut snabbt öven med lite last i.

 

Jag har fått för mig att det måste vara mera ekonomiskt att köra den på ca: 3000RPM.

 

Den håller planingen redan vid 2800RPM.

Borde man inte hålla planingen plus ett par hunda RPM extra bara för att få bästa ekonomi eller har jag fel?

 

Det känns som om den nästan har dragit 2L/Nm som det ser ut nu.

(har tankat med jeepdunkar men man känner ju ungefär hur mycket det är kvar i dunken efter tankning)

 

Det ska tilläggas att vi kör alltid med full vattentank (80Liter tror jag) samt 2 personer och full packning för 2-4 dagar med allt vad det innebär)

 

Tacksam för svar

 

Hälsn

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en 2455 som lika stor som din förutom den integrerade badbryggan. Har visserligen en 350 på ca 300HK men jag brukar ligga på runt 22-28 knop vid ca 3000-3500 RPM då känns det att båten lyfter ur lite mer och går lättare. Jag tycker attt man känner rätt tydligt var gränsen går för att det skall gå lätt i vattnet och ligger man strax över den gränsen borde det gå snålast men det är nog bara en flödesmätare som kan ge ett klart svar på den frågan. Jag har uppskattat min förbrukning till runt 1.5 vi 22-25 knop men inga vetenskapliga test är gjorda ännu.

 

/Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK...men man tycker att man vill hålla nere motorvarvet så lågt som möjligt och ändå hålla bra fart...

 

Så frågan är om det är vettigt att prova köra på 3000RPM i fortsättningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova bara inte båten sjunker igenom så funkar det.

Brukar själv köra V8 på 3000 rpm med vettig ekonomi.

Ca 1.6 /dist. Du borde kunna ligga på 1.7-1.8

Hälsn

Pidde

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det svår är att mäta/hitta den snåla farten på båten. oftast är man ute med fullpackning ,ungar hundar fruga vatten mat VIN & ÖL ....m,m

 jag har försökt hitta en ekonomifart men det är helt omöjligt ...

Min båt gör 21knop vid 3000 och 26 vid 3500 men jag märker aldrig någon skilnad på förbrukningen (ca 2L nm)...så jag kör i den fart som är lämpligast just vid det tillfället ........ 

( finns inga pengar att spara när man har båt ) hahaha..

 

KÖR OCH NJUUUUUT

 

//JSR

post-11345-1394234754,9136_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Stefan!

Vår båt har en tydlig tröskel kring 3500 rpm. Om varvtalet sjunker till 3300-3400 rpm så sjunker farten med 4-5 knop! Mot bakgrund av det som skrivits i andra trådar här på forumet så tolkar jag det som att båten är betydligt mer lättdriven över tröskeln, dvs mer bränsleekonomisk. Vi har inte haft båten tillräckligt länge för att jag ska ha förbrukningssiffror som styrker detta, utan det är enbart min subjektiva uppfattning. Tyvärr är båten dessutom på verkstad nu för renovering av topparna...smiley-cry.gif\

Å andra sidan som en båtgranne brukar säga - bensinkostnaden är den lilla kostnaden i båtägande om man räknar ihop var en säsong kostar. Kör och njut - det gör vi!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...