Gå till innehåll
måndag 16 mars 2026
berglund_andreas

byta bälg 100 drev!?

Rekommendera Poster

Ska byta bälgen på mitt 100A drev! finns det någon reparations handbok på nätet eller är det någon som vet hur man enklast går till väga!?
MVH/ Andreas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lossa växelvajern.Skruva bort låsbultarna vid upphängningssprintarna.

Skruva loss slangklämman på gummibälgen,den yttre, slå ur sprintarna

med lämpligt verktyg, var försiktig med plastinläggen där sprintarna sitter.Sedan är det bara att dra ur axeln samtidigt med drevet.

Montering sker omvänt. Har du 100 B drevet är det lite knepigt att

hitta rätt i splinsen på axeln, när den skall in i drivningen.

Lycka till. arkengoran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bytte bälg på mitt 100A-drev för en vecka sedan (finns skrivet om det i forumet. Jag ställde samma fråga som du och fick ganska bra svar!)

Man kan gå tillväga precis som föregående talare just redovisat, MEN du behöver inte ta bort växelvajern. (ingen stor sak egentligen, men..) Om du har en någorlunda stark kompis till hjälp så räcker det med att bara ta loss låsskruvarna och knacka ur sprintarna (gick ganska lätt för mig. Den ena satt lite hårdare än den andra, men inga problem, bara att rucka lite på drevet, vrida lite på sprinten med en skruvmejsel och samtidigt knacka ut den.). När sprintarna är ute kan en av er stå och hålla drevet så att inte växelvajern och styrstången inte mår dåligt, samtidigt som den andre snabbt och snärtigt byter bälg.

Tips: Ställ en hink under bälgen. Det kommer ev. att rinna ut en del olja. A-drev har olja i bälgen.

För att lugna dig kan jag säga att det inte är någon svår operation. Du kommer att se och förstå medan du håller på. Se bara till så att bälg och slangklämmor kommer på plats ordentligt så att det blir tätt.

/Marcus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...