Gaisarn 0 Postad 26 Juli , 2006 Jag har köpt en Jofa Winth 550 med en Evinrude 50hk fyrtakt -99 årsmodell. Vilken fart borde jag komma upp i ? Jag kommer upp i ca:5-6 knop vid varvtal på ca: 4000 varv!? Kan det vara riktigt ? Jag trodde att jag skulle komma upp i ca: 20 - 22 knop. Propellern var lite skadad så jag bytte till en propulse 6902, men det hjälpte inte mycket. Skvallerstrålen är också väldigt dålig, sprutar lite sporadiskt bara. Kan detta ha något med varann att göra ? Enligt förra ägaren så är den nya motorn körd väligt lite ca: 10-15 timmar så att impellern skulle vara kass redan tycker jag verkar osannolikt. Nån som har en bra förklaring ?? Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 26 Juli , 2006 Jag kommer upp i ca:5-6 knop vid varvtal på ca: 4000 varv!? Kan det vara riktigt ? Jag trodde att jag skulle komma upp i ca: 20 - 22 knop. du har väl kärringen med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mangen5 0 Postad 27 Juli , 2006 Hej! Det går inte att säga om 5-6 knop på 4000 varv är rimligt eller inte. Helt klart så har du inte kommit upp i plan när du konstaterade denna hastighet vilket gör att båten är deplacerande och således gör ungefär lika många knop som båten är lång i meter. Din båt skall komma upp i plan vid cirka 13-15 knop (varierar med skrovtyp) och för att komma dit så måste du dra på fullgas, dvs 5500-6000 varv. När du kommit upp i plan så ska du se att du troligtvis får en helt annan hastighet på 4000 varv. OBS! Du måste vara säker på att du satt rätt stigning på Propulse-proppen. Felaktig stigning leder till att din motor kan övervarva/varvtalsbegränsningen slår i. För att se vilket varvtal din motor har på maxvarv, kolla manualen. Mixtra med stigningen tills maxvarvet blir rätt. Vad gäller skvallerstrålen så håller jag med dig om att impellern inte borde vara dålig men med tanke på att motorn är 7 år gammal och bara körts 10-15 timmar så kan den ändå blivit dålig/torr. Billig försäkring att byta o slippa motorhaveri! Lycka till! MVh Magnus PS. Om det var kärringen som var problemet så sätt henne i en gummiring bakom båten! OBS! Sätt inte fast linan i båten då maxfart ej kommer att erhållas i a f! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaisarn 0 Postad 27 Juli , 2006 Tack Magnus. Nu är problemet löst. Det var en givare till tändningen på en av cylindrarna (3cyl)som lagt av. Jag kom aldrig upp i de varven du skriver om oavsett hur jag tiltade motorn, det var det som var problemet. Skvallerstrålen ska tydligen var så slö på denna motor enligt marinverkstaden. P.S! Kärringen får numera åka med i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser