Jump to content
Tuesday 26 May 2020
Sign in to follow this  
miniraser

Mercery dör snabbt

Recommended Posts

Jag har en mercery 40hp-79 som dör efter bara ett par hundra meter men fram till dess går den fint.

 

Vad kan det vara för fel?

 

Tar tacksamt emot div info om motorn i övrigt.

 

Tex. vad ska det sitta för tändstift

 

vad är det för typ av tändning mm.

post-11767-1394234715,8839_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är inte fel på bränslepumpen ?
 
testat att låta någon pumpa på slangen samtidigt du kör ? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Är det inte en murcla 402 du har, dessa ska bara klara en kvartsmile åt gången (402m) sen är de stendöda.

 

Nej skämt och sido, startar den igen efter dessa några hundra meterna eller vad händer?  förmodar att du redan kollat följande: luftskruv,läckande soppaledningar så tjuvluft dras, pumpmembran, igensattafilter, läckande backventiler, flotörnivå, ev utebliven gnista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha den klarar bara 200-300meter.

 

Första gången gick den starta om efter att jag bogserats tillbaka skruvat ur stiften och kollat till dom och sen skruvat tillbaka.

 

Efter andra gången har jag inte fått igång den.

 

Tack för tipsen.

 

Tyvär har jag väldigt begränsat med verktyg i stugan likaså vad gäller motorkunskap,men det jag kunde göra på plats var kolla stift och se så att soppan kom fram till stiften även gnista men den såg inte så stark ut och var vit istället för blå.

 

Slangar ser ut och känns bra, har även nyss bytt Slang och pump mellan tank och motor när den förra pumpen exploderade och spruta bensin runt halva båten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

förra pumpen exploderade och spruta bensin runt halva båten  hur satt backventilena för att detta skulle ske?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

bränslepumpen är väl i alu gjute borde inte kunna explodera i solen! Hur kunde den utsättas för direkt sol kör du utan några motorkåpor?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

jo du ja gissade det också men det hela var menat som en påminnelse att kolla rätt pump.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

och förgasaren är drenerad på all gammal sörja?   nålventilen öppnar som den ska med lagom hög soppanivå.  och gnistan hade du väl redan kollat blå och fin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för att du tar dig tid.

 

Har ej haft lös förgasaren, hinner förhoppningsvis det i helgen så jag kan tvätta och blåsa den ren.

 

Soppanivån vet jag inget förutom att den får hur ser jag om det är rätt?

 

Gnistan har jag kollat ej blå den är vit och jag upplever att den är svagare på nedre stiftet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

det börjar nog luta åt ett dyrt el fel, låna några spolar och testa.

ang allt med förgasare så se övriga trådar mängder med tips har skrivits.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oops vad kostar spolar då känner ingen med likadan motor.

 

Jag ska söka trådar om förgasare tack för hjälpen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

SUCK Nu har jag bytt kondning och tändkablar, gnistan blev blå och fin på båda stiften.

 

Nytt problem nu går den bara på ena cylindern, ingen kompa på övre cylindern.

 

Låter inte som det är värt att fortsätta eller vad tror ni.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Du får nog annonsera ut den som en prima 401 på blocket eller lite ärligare som reservdelar.

 

ang kompet var det heldött, en skvätt olja i cylindern hur mycket bättre blev det då i komp?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Jag har en mercery 40hp-79 som dör efter bara ett par hundra meter men fram till dess går den fint. 

 

den gick ju fint innan så detta med kompen låter konstigt det är ju inget som händer bara för du letar el fel men tittde lite på en gamla 402 just den hade termostat och visst finns risken att du kört och överhettat din och då tappat all ringspänst men detta är lite långsökt. så låna en kompmätare och prova, fel olja eller annat tankklet kan få ringar att becka fast gör ett försök med något lösande och sen nytt kompprov.  olje testen var att se om ringarna var slitna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok jag ska ut till stugan nu så jag testar med olja.

 

Det lustiga eller inte är att innan så uppförde den sig som jag skrev i första inlägget och vad jag hört så kan den uppföra sig så både när kondning och och kolvringar är dåliga.

 

Och det kanske inte fattades så mycket för att kompan skulle försvinna?

 

Fast jag har egenteligen ingen aning f-n vad jag hatar att inte vara bra på motorer det behövs ju ganska ofta.

 

Ska se om jag kan låna en kompmätare.

 

Vad ska jag använda för lösgörare?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

glöm det där med kondingen den har inget med kompet att göra. ta et kompprov först

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Vibby

Vill bara tipsa om att gå in på http://www.marinepower.com/forum och vidare till Model Year/Litterature. Jag frågade där om en manual till min gamla Mercury och de skickade en sådan gratis till mig efter några dagar. Det finns säkert en del annan nyttig info på siten också.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  








×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy