Gå till innehåll
torsdag 09 maj 2024
fredzeta

plastskada

Rekommendera Poster


Har nyligen köpt en Crescent 410. Upptäckte dessvärre sprickor i plasten runt mittentoften på insidan av durken. Toften är alltså delad så att man kan gå igenom den. Sprickorna har uppstått i 90gradsvinkeln mellan durken och toften. Det är lite som att skalet har lossnat. Man kan se lite plastväv.

 

Ngn annan som haft detta problem? Ngn som kan hjälpa med goda råd om hur man ska åtgärda detta.

 

Tack på förhand!

 

mvh

 

fredde

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer du åt att slipa rent från färg och dyl ?.

Om så är fallet, så kan du laga med glasfiberväv och polyester.

Finns att köpa på Biltema och denna produkt som dom säljer fungerar fast det finns bättre fiberväv på andra håll. Glöm inte att köpa härdare samtidigt.

Om du inte har plastat förr så fråga någon om råd.

Viktigast är att du inte får luftbubblor mellan fiberlagren när du plastar samt att det är rent från andra ämnen.

Leta i forumet efter tidigare inlägg om plastning och sprickor i båtar.

 

Ps. Använd mask som tar hand om farliga ångor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej o tack för svar. skrev ovanstående innan jag hade kastat båten i sjön. Redan vid premiärturen visade det sig att ngt är fel på båten. När båten planat ut och man möter en våg, svajar hela durken som om om det hade varit en gummibåt. Ngt tycks alltså sitta löst mellan skroven.

Min ngt amatörmässiga analys är att det som håller samman ytter och inner skrovet har släppt.

Är det ngn som förstår sig på detta bättre och kan ge tips på vad man kan göra?? Är det värt att försöka skära upp och plasta om??

Tacksam för goda råd och tips.

 

mvh

 

fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Hade jag varit du, hade jag hävt köpet då det du beskriver är en båt som i princip får delas på två delar och byggas ihop igen. Ett stort och om du lämnar bort den dyrt arbete.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Later som om du kopt en bat med slapp mellan ytterskrov och barande struktur (balkar, spant innerskrov, durk). Hav kopet. Funkar inte det, ga till advokat och fa hjalp att hava det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...