Gå till innehåll
lördag 27 april 2024

BBertil

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    22
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om BBertil

  • Placering
    Kadett
  1. Hej alla! Någon som kan tipsa om var jag kan hitta en firma som kan serva - reparera en mercrusier i eller i närheten av Linköping. Tack på förhand
  2. Hej och tack för tipset. Efter att ringt runt lite kan jag meddela att det ej är så många som byter gummit i propellernavet men en av dem som gör detta är Propellertrim till en kostnad av ca: 1500 kr. Hälsar Bertil
  3. Hej! Jag har en propeller till ett alpha one drev där själva gummit i navet har tagit slut så att propellern slira hela tiden. Har hört att man kan pressa ut navet och sätta på nytt gummi man var kan man få detta gjort undrar jag?
  4. Hej! Hade jag varit du, hade jag hävt köpet då det du beskriver är en båt som i princip får delas på två delar och byggas ihop igen. Ett stort och om du lämnar bort den dyrt arbete.
  5. Samma båt som din, wellcraft 192 motorn är från 2003 drevet nytt alpha one från ifjor så jag tror inte där är något problem men som sagt den tycks sakna kraften att acca snabbt och stryper sig själv om jag ger full gas
  6. en vanlig stålpropeller, köpt från mercruiserhandlare.
  7. köpte en 20 foots båt med en mercruiser v6 på 170 Hk i fjor. Problemet är att den har svårt att komma upp i planing om man är mer än två i båten, är man flera måste de andra komma fram till föraplatsen för att båten skall plana. Båten har 6 sittplatser. Andra problemet är att den skall varva ca: 4500 varv men jag kan bara få den att varva knappt 4000 drar jag gasen i botten låter det som om jag kväljer/stryper motorn. Tacksam för tips
  8. Du har nog din roligaste segling framför dig, små kattor som din går som tåget skall seglas helst med ett skrov precis över vattnet, de behöver extra fart när man slår annars kan de stanna upp i vind. Ta det lite lugnt i början och segla i svag vind. När du sedan börjat lära dig hur den fungerar så.... Det är ganska lätt att kapsejsa så segla alltid med skotet i handen. Men kul kommer du ha
  9. Är det en stor eller liten katta?
  10. Har ungefär samma fel med skillnaden att min startar efter ett antal försök. Blev rådd att byta soluniden vilket jag gjorde utan framgång. Tror själv att det är någon kabel som är kass alt att batterierna är kassa mäter jag på dem ger de 26 Amp vilket jag tror är lite. Men visst är det kul med en båt som inte går dessa varam semmesterdagar
  11. Hej! Har problem med att starta min motor. Den startar ibland men om jag då stänger av så måste jag vänta rätt länge innan det går att starta igen. När jag startar och det bara klickar istället för att startmotorn dra igång, går alla mätare i botten på instrumenttavlan. Har mätt på batteriet och det ger 26 Amp, vet ej om detta är bra eller dåligt. Alla förslag och ideer mottages tacksamt
  12. Hej! Köpte en wellcraft 192 classic i fjor. Motorn var bytt 2003, en v6 på 170 HK, nytt alpha one drev etc. men jag tycker att båten är seg att få upp i planing och att den ej varvar ut. Är det någon som kan komma med tips och ideer om vad jag bör göra för att förbättra båtens prestanda. Tacksam för svar Hälsar Bertil
  13. Såvitt jag vet gäller detta bara begagnade saker ej nya. Dvs att är moms(vat) betald i annat EU-land behöver ej köparen betala detta i Sverige också.
  14. BBertil

    CE-märkning

    Svar till Raceboat Tyvärr har du fel i ditt inlägg. CE-märkning krävs på alla båtar byggda från 1950 och framåt importerade efter 1998. Så även en Bayliner från 1989 måste CE-märkas. Det är hela tiden importören som har ansvaret för detta så även om jag är tredje - fjärde man som köper båten går ansvaret tillbaka till importören. Att CE-märka en importerad båt kan man i princip glömma då regelverket är mycket krävande (Det regelverk som gäller i Sverige bygger på EU-direktivet men har av svenska tjänstemänn anpassats). Dokumentationen av båten skall i princip vara heltäckande från byggnation till utrustning och det skall vara tillverkaren som lämnar denna. Om inte kan man i efterhand naturligtvis ta fram fakta genom bl a såga ut en bit av båten för att se på byggteknik och hållbarhet till exempel. Men detta blir mycket kostsammt. Dessa mycket krävande regler är i Sverige, i länder söder om oss, har jag förstått, ser man inte så hårt på det hela så en möjlighet är att importera båten till ett sådant land = lägre moms samt enklare CE-märkning och därefter ta in den till Sverige.
×
×
  • Skapa nytt...