Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Antonov

Spinnset

Rekommendera Poster


Nu är det så att jag har tappat mitt fiskespö i sjön!, damer och herrar.. hahah snyft* och jag har gått och runt utan att förstå hur detta gick till.. Det hela började med att jag fick fisk (aborre) och när jag tagit upp den, krokat loss, och släppt i igen så hör jag ett rumlande ljud och när jag vänder mig om för att få tag i spöt så har det hunnit ner i vattnet och nu står jag här utan mitt älskade spinnspö och överväger att köpa nytt omgående.

 

Så jag undrar vad ni tycker är bäst, jag fiskar mest gädda,aborre och ibland gös.. det händer också att man kommer iväg ngn gång per år och fiskar regnbåge.. 

 

Så vilket spö och rulle skall man satsa på: jag funderar på Abu cardinal-set 2 men är öppen för andra modeller också, tack på förhand /´ / anton ;) 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan sak också, Vad är bäst om man ska återutsätta fisk? (i det här fallet gädda) Är det håv, huggkrok eller en så kallad Lip-grip. Hur fungerar förresten?, jag tyckte det lät smart med inbyggd våg samt att den roterade när gäddan sprattlade.. Jag vet att många tycker att man ska ta Gälgreppet men jag är ännu lite skraj för sånt, i alla fall när det rör sig om större gäddor plus risken att sätta en krok i fingret..

 

Ni får jättegärna komma med tips som underlättar C&R fisket, vilka krokar man ska ha och hur de ska sitta osv.. hej svejs 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vad det gäller spö tror jag är mer individuellt, finns så många sorter med samma egenskaper så gå och känn på dem och skaffa dig en uppfattning (personligen kör jag med Sjösländan)

 

För återsläpp så tycker jag håv är bästa redskapet för fisken som är viktigast i detta fallet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade nog satsat på Cardinal 2 settet.

Vad ligger det i pris klass nu för tiden?.

Själv har jag köpt rullarna lösa

och lite olika spön.

Ett lite mjukare för aborre fast inte ultralätt.

Ett styvare för lite tyngre spinnare och jiggar.

Enklare grejer håller längre än vad man tror.

 

Mvh Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej tack så mkt för svar och jag har nog ställt in mig på cardinal 2 settet som ligger på 995:- och spöt är anpassat för beten upp till 38 gram.

 

och håv är det jag använder mest om det inte är större fisk för då är det lättare med huggkrok, och ibland har jag tagit upp dem med händerna när de varit mindre, det har väl lite med vana att göra det där med att handskas med fisk hehe.. men jag känner mig säkrare nu

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huggkrok ger mindre skador på gäddan än håv. Håven skaver av gäddans skyddande slemlager och lämnar skinnet öppet för infektioner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller spö och rulle hade jag helt klart köpt det separat men ändå sammtidigt dom burkar kunna göra paketpris ändå. Känns lite väl billigt med ett spö och en rulle för under 1.000:- lägg ner ytterligare 5-700 kr så får du ett grymt bra spö (3-28gram 12-13 fot) och rulle (gärna shimano). då får du ett sjysst allround spö försök att ta så liten rulle som möjligt tror att det finns en shimano med ett nummer mellan 1000 (liten rulle) och 4000 (stor rulle).

 

När det gäller hur du ska ta upp gäddor så kan jag säga som så dessto större gädda dessto lättare att ta gälgräppet (det absolut bästa). Mindre gäddor tar jag nästan alltid med lip-grip med extra gummi slangar runt käftarna så att man inte ska skada gäddan i underkäken.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men priset på settet är rea, tror att det igentligen kostade 1495:-

Men deklart det finns bättre grejor.. Men du tycker alltså att Shimano har bäst kvalitet eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut, jag har användt de flesta märken. Men har tokfastnat för Shimano, den har alltid funkat och funkar för alla mina bekanta också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, Men vad tror du om Shimano Nexave 2500RA? Kostar 749 kr och med spö till, (Alltså i ett set) så kostar den 1125 kr.

 

Men om jag inte ska köpa set då, vad för spö rekomenderar du till gäddfiske och en del aborrfiske samt andra insjöfiskar.. 

 

Det blir mycket trolling för min del, Men det sker utan djupriggar och annan utrustning så proffsgrejor behövs inte. Men vill gärna kunnar använda beten upp till 40 gram sådär, 35 kanske.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om man slår till på en Super-GT 2500RA för 995:- och sen ett schysst spö som passar till rullen med ett pris runt 400 hundra spänn. Det borde bli lagom, har tittat närmare på SuperGT-rullen och gillar den men vad finns det för mening med rostfritt rullager?, rullar rostar väl inte ngt nämnvärt eller?, förutom i saltvatten då..

 

:) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst plotter


Om du vill ha ett spö som håller mer än en säsong ska du hålla dig från ABUs pinnar. Kan rekommendera Fenwick, Daiwa och Shimano. Sistnämnda gör även fantastiskt bra rullar, både haspel och spinn. Har haft flera ABU spön och samtliga har pajat, kork och spöringar det vanligaste som inte hållt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, men nu är det beställt, Abu c3x Fulcrum drag tillsammans med ett tre-delat kunnan-spö, 10-40 gram.. Rullen har ju fått bra i ffa:s recension och den har vunnit pris på EFTTEX-Mässan för bästa haspelrulle. Tyckte också att den kändes stabil och skön att använda. Massiv kanske man kan uttrycka det. 

 

Fick allt till ett paketpris på 995:- då cardinal 2:setet inte fanns kvar och jag redan betalat, då fick jag plocka ihop likvärdiga grejor och det blev ju en mkt lyckad affär måste jag säga. :)

 

Skitfiske på er allihopa!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst AudiV8

Konstigt att ditt spö inte flöt (trodde nästan alla spön gjorde det) du hade inte några bly tyngder i spöt ellr hehe Skämt å sido. Det är inte kul å tappa sitt spö i vattnet, har gjort det 1 gång själv men mina flyter så fint. Man har otur ibland. Jag har ett finare spö kommr tyvärr inte ihåg namnet men vill du ta upp större fiskar som 10 kg gäddor så är mitt för tunnt. Märket är iaf Shimano.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...