Gå till innehåll
onsdag 10 september 2025
MagnusManet

Sliten båt

Rekommendera Poster

Hej

Min båt har skador efter upptagning. Det är en mindre styrpulpet som släpas upp för hand varje höst, och tillbaks i vattnet igen till våren. Detta förfarande har orsakat att plastcoatingen (heter det så?) i aktern bitvis har skavts av och blottlagt glasfiberarmerad plast. Suger dessa hål i coatingen i sig vatten? Båten ligger väldigt lågt i vattnet och båten väger mer än vad som känns rimligt. Jag har trott att det kommit in vatten mellan durk och skrov, men är tveksam till om detta är enda orsaken till viktökningen. Är hålen ett problem, och vad skall man i så fall göra?

Tacksam för hjälp.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är gelcoaten skadad så suger laminatet åt sig vatten, ja, det är riktigt. Detta kan medföra skador på laminatet som egentligen inte tål vatten särskilt bra, särskilt om det ligger vatten kvar när det blir minusgrader. Du bör absolut åtgärda det. Men att det skulle suga upp så mycket att båten blir så  mycket tyngre som du säger, det har jag svårt att tro, får jag gissa så får du in vatten någon annanstans oxå, t ex mellan durk o skrov.

För att laga dina skador bör du slipa bort allt dåligt laminat (=det som känns mjukt o kexigt), är det mycket bör du lägga på ett par lager nytt laminat (glasfiber polyester eller epoxi) och sedan täta ytan med topcoat (gelcoat vax) eller epoxi. Epoxi är bättre men dyrare.

MVH, G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inga stora skador. Jqg tror det räcker om jag lägger på lite marin epoxi...Skadorna är stora som 50 öringar ung.

Tror ni det funkar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det gör det säkert. Se till att det är torrt o rent bara, slipa o acteontvätta o lägg på två lager.

MVH, G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...