ziggemannen 122 Postad 12 Juni , 2006 Hej på er allihop. Jag och min sambo har fått tag i en stuga i Heestrand bohuslän vecka 33, och jag funderar på att ta båten med upp för fiske och eventuellt en tripp ut till väderöarna. Eftersom jag aldrig varit på västkusten, så har jag lite frågor. Är det någon här som vet hur det ser ut med ramper i närheten? Är det något man bör tänka på innan man ger sig ut till väderöarna? Båten är en Uttern A51. Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ship 1 Postad 12 Juni , 2006 Det finns en bra ramp i Hunnebostrand.Väderöarna är kanonfint,men kolla vädret innan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 Juni , 2006 Att du skall ta med båten om du har möjlighet, tycker jag är självklar. Vecka 33 är ju den egentliga säsongen över och det börjar bli lungt här. Vädret brukar ju va ganska bra. I Hunnebo finns det som föregående skribent sa en ramp mellan gästhamnen och den något större småbåtshamnen. Dit är det ca 2-3 mil. Sammhället strax norr om Heestrand, Hamburgsund har, enl en arbetskompis, 2 ramper. En tillhör båtklubben och är öppen ( om än något brant) och en på marinan. Det är ca 5 minuters körtid med bil mellan Heestrand och Hamburgsund. Arbetskompisen, som är från Hamburgsund, trodde att det ev kunde finnas en ramp i Heestrand, men var inte säker. Det är ca 8 distansminuter till Väderöarna, Storön, från Heestrand. Jag var på Väderöarna igår, många båtar i lotshamnen. Väderöarna består ju av tre delar. Öarna runt Storön (lotsplatsen), öarna run Skålholmen / Hamnerö. Den sistnämnda har två övernattningstugor som användes av fiskare förr itiden. Samt öarna runt Väderöbod (fyrplatsen). Det sägs att Väderöarna har lika många holmar och skär som året har dagar. Innom stora delar av Väderöarkipelagen är det olika typer av fågel- och sälskyddsområde. Det finns ju utmärkt i båtsportkortet - olika regler för de olika områdestyperna. På Storön finns ett vandrarhem och i en byggnad strax norr om ett naturrum som informerar lite om djur och natur och om livet på Väderöarna i gångna tider. Förutsätter att du har ett sjökort över området och åtminstone en kompass och kan använda det. Sen är det bara att vädert är någolunda stabilt. Och att det inte är allt för mycket tjälskott på vägen dit ut. Med utgångspungt från Heestrand har du nära till den finaste delen av skärgården i Bohuslän - strax väster om och norrut. Bifogad bild visar lotshamnen Storön 1:e september i fjol. Min båt är den blå längst bort. Det var betydligt trängre igår. Välkommen till Bohuslän tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 122 Postad 13 Juni , 2006 Underbart! Allt jag behövde veta på en gång. Tackar och bugar Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 13 Juni , 2006 Hej Mats Det värsta är att jag tror dig inte när du skriver Allt jag behövde veta på en gång. Eller är du helt uppdaterad på resten? Som dubbelön Ulön-Dannemark som ligger ett stenkast väster om Heestrand med en härlig sandstrand/sandbank mellan öarna, klippor och labyrinter. Eller ett av mina älsklingställen att förtöja i, spiltan på ön Landlösa, strax söder om Ulön (inget för dig) vilket kanske ön St Flatskär, väster om Landlösa, är. Hamburgön och lilla Hamburgön samt samhället Hamburgsund är väl inter mycket att orda om, men en tur med båten Nolhôtten är nog att rekomendera. Skepparen kan det mesta om skärgården runt omkring. Märk väl, han ljuger aldrig, men att han lägger till och drar ifrån när han berättar, det är givet. Han lär verbalt kunna bevisa att New York är uppkalad efter viken mellan Hamburgsund och Fjällbaka. Och när vi nu är i Jorefjorden, passar det ju att nämna krigskyrkogården på Stensholmen från Skagerakslaget 1916 där ett antal tyska sjömän ligger begravda bl.andra den tyske skallden Gorch Fock samt en Engelsman. http://www.fjallbacka.com/bildarkivet/sommarskoj/sk-dag/skargardens_dag_02/stensholmen.htm Kyrkogårdsön - det är en helt annan ö som ligger längre i NW. Om Florön där Abla styrde sin krog med järnhand, kan nog Stellan dra många mustiga historier om. Galgberget, Trinisla, Getryggen, Hästvam, Bogen, Glupö med sin hamnbasäng, Vedholmen/Hamnholmen. Ja man blir ju nästan lyrisk när man tänker efter, och Lina Sandell-Bergs dik kommer för en. Den som sedemera blev psalm 260 i svenska psalmboken; jag kan icke räkna dem alla, de prov på Guds godhet jag rönt Det finns mycket att se i Bohuslän men för mig är det den delen som man behöver båt för att komma som drar mest. Ett par böcker som berör öar hamnar och leder är den klassiska Från Tistlarna till Strömstad av Kaj Hartelius inte helt färsk, men mycket intresant. Den nyutkomna Skanör -Strömstad av Macfie/Granat/Sannel Nautiska Förlaget. Bägge går att låna på bibloteket ev beställning. ha´ t sô pen´ t tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser