Gå till innehåll
tisdag 27 januari 2026
Gäst Jenny B

B20 sötvattenkylning

Rekommendera Poster

Gäst Jenny B

Hej alla! Jag undrar om det är bökit att instalera en sötvattenkylning, vill ha råd om det. Klarar jag det själv? jag är duktig på att skruva och fixa fast jag är tjej

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Janne

Det klarar du. Det behövs inga specialverktyg som t.ex vid en motorrenovering. Det är inget precionsarbete heller som när man pillar med lager och dyligt. Det som krävs är mer lite uthållighet och noggranhet. Du får byta pump och montera en värmeväxlare i motorurymmet. Sen dra om slangarna. Ska säkert gå bra, men sakerna kostar ju en hel del. Fram för fler tjejer som vågar meka själva.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Läste nyligen en artikel i Båtliv om att konvertera till sötvattenkylning. Slutsatsen var att man skall låta bli på äldre motorer som redan kommit igång att rosta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Janne

Förklara det närmare, Om man spolar rent systemet, konverterar till sötvattenkylning med glykol som rostskyddar så stoppar ju all korrosion och motor och limpa håller i många många år till istället för att rosta hål ganska snart. Jag kan förstå argumentet att det inte är ide att spendera massor med pengar på ett varv/marina som gör det. Men fixar man det själv och håller ned kostnaden så är det ju en annan femma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Jga har ingen inombordare, så jag läste inte så noggrant. Om jag minns rätt fanns stor risk att den befintliga rosten lossnade och satte igen kylkanalerna. Det exemplifierades (återigen osäker) med en gammal MD1, som renoverats med ny topp och kylning för att straxt därefter becka igen bortom all räddning. Kanske finns det nogån på forumet med bättre minne, annars försök få tag på artikeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Skipper

Bry dig inte om olyckskorpar, lycka till! Det är inte så konstigt, tänk dig kylaren i bil som kyls av luft. Här kyls den med sjövatten i stället och behöver inte vara så stor. Däremot kan du få ut varmvatten och värme om du vill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jenny B

Puu nu blir jag så osäker, ska man göra jobbet eller inte nu vet jag varken ut eller in. kostnaden är inte det stora problemet får köpa den billigt av en som köppt fel. Frågan är nu ska jag ge mig på jobbet, jag är ensam om båten och har ingen att fråga för dom i min omgivning kan inga praktiska saker, men jag är händig (tror jag). puu vad ska jag göra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst TG

Om du får köpa kylningen billigt är det jku inget att tveka på. Ta dock fasta på tipset om rostpartiklar, och försök spola ur motorn rejält före konverteringen. Det finns ju kylarrensning till bilar, som kanske kan gå att använda för hela motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Janne

Bli inte osäker nu. Rostpartiklar behöver du mest bry dig om båtet stått länge. Är den i sjön och körs så spolas ju systemet ur hela tiden. Montera sakerna nu, jag hejar på

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jenny B

Har köpt grejorna fy farao vad saker, tror jag har tagit vatten över huvudet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Janne

Tror jag inte alls du gjort, det är bara en fråga om att ta det lugnt och metodiskt istället för att rusa iväg, tålamod är vikigaste egenskapen. Det ska säkert gå bra. PS, Om du nu skulle ge upp, (vilket jag inte tror) så kan du ju sälja sakerna vidare till mig, jag letar själv efter sötvattenkylning till min. Har haft det på tidigare båtar och varit mycket nöjd DS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Daniel

Om det finns någon gäntlemann här så borde han fråga vart du håller hus och hjälpa dig. =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Janne

Låter inte som Jenny behöver några gentlemen för att meka i motorn, hon har säkert kompetensen för att reda ut det, likaväl som jag inte behöver någon kvinna för att kunna sy i en knapp eller laga min mat, det grejar jag också galant själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jenny B

Tack janne det värmde

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jenny B

den där konstiga burken tror det heter värmeväxlare fy hundan vad tung den var. snart klar med allt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Janne

Fullt upp med skruvandet hör jag. Se till att värmeväxlaren sitter fast ordenligt bara innan du kör i hårda vågor. Igentligen för fint väder för att skruva, skulle vara på sjön igentligen, men vad gör man inte. Har själv plockat av/på toppen i veckan men fick ihop det igen lagom till helgen. Lycka till med de sista detaljerna nu. Nu är det upp till bevis för mig, ska försöka klä om mina stolar i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jenny B

Är i full gång, naglarna var jag tvungen att klippa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jenny B

Klar!!!!!!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Staffan

Jenny, om du inte redan gjort det så tycker jag att du skall komplettera med ett grovmaskigt nätfilter på slangen före värmeväxlaren. Det filtret stoppar eventuella större rostflagor från att täppa till de finare kanalerna i värmeväxlaren. Sedan kollar du filtret då och då den första tiden. Martec har sådana filter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Janne

Grattis, då kommer din motor att leva länge nu. Se det som en investering för framtiden. Jag har en filterburk redan innan sjövattenpumpen, kan vara bra om du kör där det finns mycket tång/sjögräs. Kör med rätt glykolblandning och låt systemet vara fullt över vintern så är det rostskyddat året om. PS, Skulle bli glad om du kunde skicka mig ett mail DS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jenny B

hur får jag fast en filterburk vid intaget då måste jag borra under båten då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Janne

Nej, enklare än så. Filter finns i form av en plastburk med sil i (stor som en tekopp). Du sätter den bara på ledningen mellan inloppet och färskvattenpumpen. Min har ett lock som man kan skruva av så man kan rengöra filtret. Sätt den gärna över vattenlinjen så kan du rengöra när som helst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jenny B

men jag har lagt i båten redan är det inte risk att det sprutar in vatten om jag tar bort slangen där

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Janne

Om den redan är i sjön skulle jag bara njuta och försöka utnyttja sommarens sista fina dagar och inte meka mer just nu. Filter är ju bara något som kan vara bra att ha, inte nödvändigt, det kan du fixa någon gång under vintern när båten ligger på land.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anders

Fråga: Vad köpte du för kylning? Martec? Var köpte du den? Pris? (många frågor!)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Janne

Delarna brukar väl ligga strax under 10.000 kr Gör du jobbet själv så tillkommer ju inget mer sedan, låter du en firma installera skulle jag tippa på ca 5000 till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Robban

Sötvattenskyl finns hos ex.vis Hjertmans i universalmodell, som passar alla motorer, inc. alla tillbehör, från 3500:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anders

Tack för svaren. Har nämligen drabbats av rosthål i avgaslimpan mellan avgaskanal och vattenkanalen. Det känns tråkigt punga ut med 5000kr för en ny limpa när även den kommer att rosta ihop om ett par år. Kanske lika bra att installera sötvattenkylning då. Tyvärr verkar det dyrt. Jag var inne på hjertmans men hittade inget annat än Martec där, tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jenny B

Jenny B här! Köpte en ny av en som alldrig instaletar den i sin båt den är ca 3 år gammal det är VP orginal fick den för 2500:- Är det överpris?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...