Seafl0wer 0 Postad 11 Maj , 2006 Hej alla våryriga båtfreaks Grannen har köpt en 90-tals Buster RS utan motor. Han nämde att han funderade på typ 25hk ... men min åsikt var minst 40 hk, oavsett om han tar en 2takt eller 4takt.Min motivering var, att eftersom han ändå ska köpa nytt, så är det så svinmycket pengar, att det är katastrof om han ändrar sitt båtbeteende och vill köra med flera vuxna passagerare, eller åka vattenskidor, och då inser att han har en för klen motor.Skulle han välja en HONDA 4tkt så rekommenderade jag 50hk, eftersom det bara skiljer några tusenlappar mellan 40 och 50 hk (typ exakt samma motor och samma vikt!) Någon som har erfarenheter vad som krävs på en Buster RS (4tkt/2tkt)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 12 Maj , 2006 50hk min kompis på sin en fyrtaktare o det är lagomt han had´ de 40 hk 2 takt förut o då vart den lite tungkörd med full belastning 50 fyrtakt passar utmärkt på en sån båt mvh rillez Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 12 Maj , 2006 Hej, Syrrans unge har en Yamaha 70 hk 2-takt (vikt ca 110 kg) på sin Buster RS. Funkar fint (dock övermotoriserad enl tillverkarens rekommendation som är max 40 hk). 50 hk låter lagom. T ex Honda BF50 (har förgasare), Yamaha F50 (har EFI) el Suzuki DF50 (också EFI) är säkra kort. Evinrude E-Tech 50 kanske kan vara nåt också. http://www.honda-marine.com/modelDetail.aspx?modelGroup=BF50 http://www.yamaha-motor.com/outboard/products/subcathome/2/home.aspx http://www.yamaha-motor.se/products/marine/outboards/four_stroke/f30_f60.jsp http://www.suzukimarine.com/sr06/df5040/ http://www.kgksuzuki.se/ http://www.mercurymarine.com/50_efi3 http://www.brp.com/en/Products/Evinrude/Showroom/ETEC50.htm Det som talar emot 50 hk 4-takt och E-Tech 50 är vikten, 95-110 kg. 40 hk blir lite lättare (Hondan väger dock lika mycket som 50 hk). T ex Yamaha F40 väger bara ca 84 kg. Mercury 40 EFI väger 98 kg (ganska tung) men har fördelen att ha EFI. Honda BF50 som du föreslagit är förmodligen ett bra val. Den lilla övermotoriseringen lär knappast ha nån betydelse vare sig sjösäkerhetsmässigt, hållfastighetsmässigt (akterspegeln) eller möjlighetet att försäkra (i de flesta bolag). Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser