Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
hustran

Söker rigg o segel till Lythsnipa

Rekommendera Poster

Var skall jag söka? AB Lyth gör ju bara nav.utrustning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du nån bild på båten som du kan visa?
Vad är det för mått på båten?
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte nån bild,men den är 5,2m/ca:1,70m.Enl.uppgift finns sprisegelutrustning,med 5,8m segel.Det vore härligt så här i bensintideroch avsaknad av tystnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej Sanna
Jag har själv en lite spririggad bohusjulle i plast, som går under namnet Hållöjulle. Det är en avgjutning av en gammal bohusjulle som man använt som form och det är byggda ett antal båtar i den formen.


Seglingsmässigt sett seglar min Hållöjulle bättre med sin gamla rigg än den båten jag hade tidigare. En Havsfidra 6 m, med modern mastheadrigg.
 
 Den bifogade bilden smygtogs av en fotograf hösten 2003 när jag och min fru var ute och seglade. Jag fick senare se att den prydde Sotenäs turistkarta  för år 2004. Det är nog den finaste utmärkelsen min seglarkarriär kan få. När jag talade om för fotografen att det var min båt fick jag en CD med kopia på orginalfilen. Den var för stor för att maila.
 
Masten på min julle är en gran som har växt i norra bohuslän. Den har kvistats, barkats och hyvlats till. Nedre delen är fyrkantig och står i ett motsvarande hål i mastfoten. Den är i toppen försedd med fäste för vanten, tre små träcklackar.
 
Riggen är enkel. Ett förstag och två vant som går nästan till toppen. Vanten stagar masten akteröver. Bifogar en bild på båten utan segel i ett kommande inlägg.
 
Seglet är i princip fyrkantigt. Det övre hörnet hålls ut av en spristake. Den spristaken som följde med båten var avbruten så jag tillverkade en ny av två gran ribbor 22x 45 mm (1tum x 2tum dimitionshyvlat sa man förr) som jag limmade ihop och sedan hyvlade runda och lite konade mot ändarna. I ytterändarna har jag täljt ned till en spets.
 
Nederdelen av spristaken sitter fast i masten med en liten repslinga. Man har splitsat ihop ett klen treslaget rep till en slinga. Denna tar man dubbel och lägger runt masten. Den ena ändan på slingan är ihoptaglad så att det bildas en liten ögla denna ögla stoppas igenom den andra ändan på slingan och spristakens nedre ände stoppas i öglan. När man skjuter upp spristaken och repslingan längst masten spänns seglet och repslinga stryper fast runt masten.
 
Det blev en krånglig beskrivning, men det är oerhört enkelt i verkligheten.
 
Skot arrangemanget är också enkelt. På min båt är det teknikutvecklat.smiley-wink.gif\ Jag tror inte en orginalrigg är så sostifikerad. Man har tagit en virestropp som fästs med två karbinhakar på var sin sida om akterspegeln. Det blir som en gamaldags levagn. På viren sitter ett block och i det är fäst en talja som går till skothornet på seglet.
 
Det finns en liten fock på förstaget med enkla skot.
 
Jag  sökte på sprisegel på googles och fann en del länkar. bifogar ett par av de intresantaste.
 
http://kotisivu.dnainternet.net/harro/segel.htm
http://www.batritningar.se/default.aspx?Language=SE&Currency=SEK&Page=Photos 
 
Om du vill kan jag ta ett antal digitala bilder på detaljer på min spririgg. Det där med att en bild säger mer än tusen ord känner jag när jag försöker beskriva. Du får återkomma om du vill ha mer information åt det hållet.
 
ha´ t sô pen´ t
 
tommy 

post-945-1394234643,1304_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack snälla Toaen.Förstår nu hur en spririgg ser ut,men behöver man för o akterstag till ett så litet segel,drygt 5 km?Fin båt din Bohusjulle,själv har jag också en Väderöjulle i plast,dock med vanligrigg.Trevliga båtar jullarna.Mvh/sanna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppsan,akterstag går ju inte,och förstag om man prompt vill ha fock.Eller?14.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inget fördäck som stöötar masten måste du nog ha ngn form av stag åt minst tre håll, annars blir masten ostadig ;-) tror jag....

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...