Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
primouza

2 frågor om en Mercruiser 5.0...

Rekommendera Poster

Tjena.

 

Jag har precis sjösatt båten och provkört.

När jag var nere vid båten nu i kväll så märkte jag att när man ligger på tomgång så svajar den lite grann i varvet mellan 6-700 varv eller så.

 

Är detta normalt eller ska varvet ligga exakt på ett visst varvtal som på en bil?

Jag har fått för mig att marinmotorerna är lite svajiga på tomgång...eller har jag fel?

 

När man startar motorn så måste man ge lite gas (förgasare).

Så jag brukar låta varvet gå upp til ca: 1500 RPM.

Men om man är för snabb att dra tillbaka gashantaget så dör den...

Känns detta igen eller är det bara min motor som beter sig så?

Man tycker att det borde finnas en chocke som håller varvet medans den är kall...

 

Sen en annan grej.

 

Jag har sjövattenkylning dvs en arb.temp på ca: 65°C.

Tempen går upp till 65°C sen dyker tempen till 0 (eller i allafall så lågt att mätaren inte kan visa det).

 

Kan det bero på att vattnet är så kallt nu på våren eller har jag fel på tempmätaren?

 

Impeller, impellerhus, termostat är bytta.

Limpor och knän är provtryckta och i gott skick...

 

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte chocken inkopplad så min motor, dör lätt om man drar av gasen för tidigt . Jag har också lite extra gas i början . Men sen startar den utan några som helst protester och alltid utan extra gas !

Själv kommer jag inte ihåg det där med tomgångsvajet ...  men va fan .. de e ju en förgasarmotor du å jag har så då för man räkna med lite svaj  hehe.  Det där med tempen ..låter inte helt rätt ,men jag är helt tom på idér just nu . Återkommer om det !

 

Ha de´  

 

 

JSR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det Jocke!!

 

Nå fler som har tips så är det välkommet.

 

//Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är samma här när det gäller kall motor,Måste ha lite extra gas ett dag på ca 1500 varv

sen att motorn svajar tror jag är normalt.

Kylningen måste du nog ta dej en titt på! Kanske mätaren har fått nått spel under vintern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej Stefan!

 

Troligen har du fel på din choke, den skall ej svaja på omgång om den funkar. Jag har själv kopplat ur den preci som Jocke då jag tycker att den ej behövs och att den gärna vill gå lite väl fett i början (ryker lite).

Om det inte är några problem vid varm motor så borde det inte vara något att fungera så mycket på, om du inte gärna vill ha ckokefunktionen fungerande vill säga.

 

Ang. tempen så borde du kanske kolla upp givaren, har aldrig hört att den faller så lågt som nästan noll på mätaren efter att termostaten har öppnat. Vilka grader anger mätaren vid tomgång efter detta?

 


Mvh


/Persk

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tempen ligger stadigt på 65°C.

Sen sjunker den fort ner till noll (som om du skulle slå av tändningen)

Sen stiger den lika fort igen och ligger stadigt på 65°C.

 

Så håller den på.

 

Vissa gånger ligger den på 65°C i 30 sekunder och sen ner till 0.

Nästa gång så ligger den kvar på 65°C i 2 sekunder för att sen gå ner till 0 igen.

 

Jag undrar om det inte är själva mätaren som är glapp...

 

hur ska jag felsöka den?

 

Jag tänkte rycka av kontakterna på den och spruta på 5-56 och se om det hjälper...

 

Vart köper man en ny mätare eller en ny tempgivare?

Äre nån som har koll på vad det kostar?

 

//Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svajig tomgång kan bero på att den tar tjuvluft kolla upp insugspackningar och packningen vid förgasarfoten. Det är dock inte så stor variation från 600-700 så jag tvivlar att det skulle vara någon större läcka. Brukar oxå gå lite rått på tomgång. Kan även bero på att skruvarna som fäster spjällplattan mot förgasarhuset är lösa. (Förutsatt att det är en rockorkester du har) För att kolla dessa måste förgasaren bort. Man kan använda startgas för att leta efter läckor. Spruta runt packningarna och se om varvet ökar.

När det gället tempen kolla givaren först, annars låter det ändå som att det är nåt lurt med termostaten eftersom den går upp till normal temp och öppnar. Har ju hänt att man fått en trasig glödlampa i affären en och annan gång :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick även ett tips av en mek som surra om att det kan komma luftbubblor iom att båten står stilla vid bryggan.

 

Det ska tilläggas att jag inte har kört nånting med båten utan bara legat stilla vid bryggan när jag kollat tempen.

 

//S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tomgångs svaj kolla packningar samt skall tomgången ligga mellan 7-800 varv,kan också var så enkelt som att du behöver justera blandingen på förgasaren så du får rätt blandning.jag har själv renoverat hela min v8:a och efter det försvann alla symptom på svaj och problem med att den dör vid snabb gasavdrag.att tempen beter sig sådär är ej rätt men åker tempen ner på 1 sekund eller på typ 20 sekunder?.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det går hälften så fort som om man stänger av tändningen typ...

Sen trappas den upp igen...

 

Bytte givare ikväll...men samma fel fortfarande...=((

 

Va faan äre för fel??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

koppla loss kabeln och ohm mät givaren under gång om givaren ändrar ohm talet drastiskt så är det temperaturen i systemet som ändras och då är det termostaten som öppnar för fort byt då.är det ej så at givaren ändrar sig drastiskt så är det instrumentet.mät på anslutningen på givaren och mot motorblocket.självklart skiftar givaren motstånd men ej ex:1100 ohm och helt plötsligt 400 ohm utan den ska vandra lite upp och ner.känn även på växlaren om temperaturen skiftar typ 30 grader eller om den är konstant. e den konstant byt termostat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag frågar så här:

 

Vad kan det vara i värsta fall?

Jag sitter å hoppas på ett elfel men är jäkligt orolig över att det kan vara topplockspackning/arna eller nåt annat svindyrt..

 

tar tacksamt emot flera tips ang detta tills det löst sig och jag hittat felet..

 

///Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Angående tempen:

 

Har du kollat ledningen hela vägen från givaren till mätaren? Det kan vara glapp på vägen. Den kan åxå vara skadad så att ledningen kortsluter mot något, ex. motorblocket. Eftersom det går så fort för mätaren att gå ner till 0 och upp igen så är det troligen ett elfel. För även om man skulle lyckas kyla motorn så snabbt som mätaren visar så är det nog lögn att värma den så fort, även om termostaten skulle vara helt stängd.

 

Lycka till

 

Anders

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nu börjar jag få riktig panik!!

 

Följande är testat:

 

* Jag drog korta kablar direkt till batteriet och höll i en sprillans ny tempmätare som jag köpte idag = tempen stiger och sjunker i allafall

 

* Jag har bytt termostaten igen = tempen stiger och sjunker i allafall

 

* Jag känner på termostathuset och på limpor knän och det känns som om dom blir ganska varma efter ett tag (kan vara jag som inbillar mig) men det känns som att 65°C inte borde kännas så varmt.

 

Va faan ska jag göra??

 

Kan det vara så att tempgivaren på nåt sätt jordar i termostathuset så att detta fenomen uppstår?

 

Hoppas att nån här inne kan hjälpa mig med detta...båtsäsongen är i fara!

 

//Stefan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan jag ha satt ihop termostathuset felaktigt??

 

Kan nån berätta i detalj om alla packningar och hur man sätter ihop dessa så jag kan eliminera den risken att jag gjort nåt fel där..??

 

Att flytta tempgivaren till motsatt sida av termostathuset, kan det vara nåt?

 

Jag har sett att det sitter en plugg där...är det samma gänga?

Kan det vara givaren som jordar på nåt vis i termostathuset??

 

Jag kan inte hitta ett enda fel till som kan ha med detta att göra...ja menar det måste ju gå att fixa på nåt vis...

 

Vad ska jag ta mig till?

 

//Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Men givaren då ?????  

När ska du kolla upp den . Det tipset fick högre upp i denna tråd  !!!!  

 

Glöm inte det !!!!!!

 

 

/JSR

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är bytt den med....

 

M E N!

 

Jag tror att jag hittat felet...

 

Inuti termostathuset ska det sitta en sleeve dvs en distans som håller termostaten på plats...

 

Den finns inte!!??

 

Se länken och titta på del nummer: 10

 

http://media.stemtostern.com/default.asp?image=http://media.stemtostern.com/LSDATA/LSDATA_FULL/CRUISER\816596\21.GIF

 

Jag tror att jag ska stoppa iden och se vad som händer=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, termostaten först i sen som ett plåtrör som trycker fast termostaten neråt när du drar dit locket. har tagit ur den varje år inför konserveringen så den vet jag exakt hur den ser ut och vad det är!

 

PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan den lär ju termostaten fladdra upp och ner eftersom hylsan inte håller den på plats.

 

PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...