ulvan 0 Postad 26 April , 2006 Hej! Jag har bytt båda filtren på min kad 42 och undrar nu hur man lättast luftar . Jag har aldrig utfört detta förut då motorn är ny för mig, så detaljerad info motages tacksamt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 26 April , 2006 Oj. Leta reda på ägarhandboken som följde med maskinen. Det gäller att hitta rätt skruvar och pumparmar. Läs på först! Att kunna lufta dieseln är en standardoperation som man bör kunna göra själv. Sedan är det inte så svårt, lärde mig det själv i höstas. 1. Du har bytt båda yttre och inre bränsle filter och skruvat tillbaka allting? 2. På min KAD43 sitter en luftningsskruv ovanpå det sista bränslefiltret på själva motorn. Lossa den litegrann med en 10 mm fast nyckel. 3. Sedan gäller det att hitta hävarmen till bränslepumpen. En platt spak som sticker ut. Man använder tummen och pumpar en bra stund så tills det kommer diesel ur luftningsskruven. 4. När man pumpat 2 minuter och inget händer så står förmodligen kammen som driver bränslepumpen i fel läge så manuella hävarmen inte påverkar pumpen. Dra då motorn ett par varv med startmotorn (kolla att inga verktyg ligger på fel ställe och hamnar i remmar och hjul). Förhoppningsvis stannar kammen i ett annat läge. Prova att pumpa igen. 5. När det kommer diesel ur luftningsskruven (ha en trasa till hands) så dra åt skruven lagom. 6. Starta motorn och låt den gå några minuter. Du behöver inte röra något mellan filtret och högtryckspumpen eftersom du bara bytt bränslefilter. Om man kör maskinen torr blir det bökigare. Då måste man försiktigt lossa muttern på ingångsröret till högtryckspumpen och kolla att man får diesel hela vägen dit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser