Gå till innehåll
onsdag 13 augusti 2025
Micke9000

Friläge = Motorn dör

Rekommendera Poster

Hejsan,

Tänkte höra efter om det är någon som vet vad det är som kan vara fel.

Var ute på premiär tur idag med båten.

Motorn är en 5,0L V8 Mercruiser 228Hkr, motorn går bra men när jag skulle lägga till så dör den när jag ska lägga i friläge. Motorn startar direkt igen så det är inget problem men vad kan det vara som gör att motorn dör när man lägger i friläge?, från att åka på tomgång med växel i?

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en givare som bryter tändningen när man ska lägga i och ur växeln på bl.a. Mercruiser. Sök på forumet så kommer du hitta en hel del om detta. Givaren ska vara rätt justerad annars så dör motorn alternativt så får man problem med växeln.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok :)

Nu Hittade jag en hel del info.

Finns det någon som har en sådan instruktion hur man ställer in denna microbrytare?

Maila den isf gärna till: micke9000_@hotmail.com

Mvh Micke 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej det är ej microbryatren man ställer in utan växelvajern från drevet.

Förmodligen har du lossat drevet innan vintern?  1:ta loss vajern som går till drevet.2:lägg i friläge på controllen och titta att microbrytaren ligget mitt i spåret alltså ej i tryckläget om den gör det lossa vajern från controllen och vrid fästtappen så att micro brytaren ligger i läge.3:tryck in vajern till drevet och vrid propellern motsols så att vajern trycks in så mycket det går och då ska det vara 152mm mellan fästtappen och hålet fram alltså 152 mm cc tappen och hålet om ej vrid tills det blir det.montera sen tillbaks vajern med controllen i friläge.4:lägg i fram på controllen kontrollera att vajern har 152mm cc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

-Ja, jag har haft borta drevet i vinter på service.

Det där lät lite krångligt? :S hehe.

Kanske lättare än det låter. Som jag kan se det så ligger inte microbrytaren i sitt neutrala läge föräns jag vickar lite på gasreglaget.

Är jag snabb med att lägga ut växel fram så dör inte motorn, det är värre med backen.

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...