krawa 4 Postad 24 April , 2006 kommer att ha henne så att det blir rätt mycket sidvind förslag till bojvikter i kg. har en trumma från en tralier väger ca 75 kg. utifrån sen då? hon väger ca 3000kg fören e fäst i bryggan............hjälp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 25 April , 2006 Vad är diametern på trumman? 50-60 cm? låter lite tycker jag, du skulle nog svetsa på ett par plattjärn diagonalt som sticker ut en halvmeter på var sida som hjälper till att greppa i botten. Sedan så kan du nog fylla igen trumman med betong.Bara min egna uppfattning-ingen professionell synvinkel /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 590 Postad 25 April , 2006 Min motorbåt väger ungefär lika mycket och ligger i liknande läge. Jag har en gjuten bojsten på ca 125 kg plus en p-ring på 75 kg. Bara stenen räckte inte men det handlar ju inte bara om vikt utan mycket om form på viktena. Jag skulle använda trumman, ev förstärkt som Wille föreslår, närmast båten och med en meter kätting efter en p-ring på 75 kg. Man vill ju inte ha en så fin båt in i bryggan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 25 April , 2006 Upplysning! Går inte att svetsa i en bromstrumma, gjutjärn av något slag.... Skaffa flera! /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 April , 2006 Hej Krawa Vi hade under ca 10 år en Bianca 27 (vars skrovform är ganska lik din båt) depl.3,6 ton som låg förtöjd med aktern rakt i Norr. Läget var ganska skyddat för sjögång. Däremot kunde vinden från NW och NE va ganska besvärlig. Vi lade ut två st. naturstenar på ca 700 kg var. En på var sida lite snett akterut. Vi använde endast lina, ganska grov, som splitsades med plastkause direkt i öglebulten. För att skydda mot skav vid stenen trädde jag på 3 m plastslang. Stenarna lades ut med Bianca´ n med en metod jag beskrivit i en annan tråd här på MG. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=91910 Efter ett par år bad jag en arbetskamrat som är grodman kolla förtöjningarn. De bägge stenarna hade sjunkit ned i leran och när han sträckte ned armen så långt han kunde efter linan kunde han aldrig känna plastslangen. Stenarna låg närmare 4 meter ner i leran. Vi hade aldrig något problem med akterförtöjningen. Däremot gick en knap isönder vid ett tillfälle då det var stor påfrestning. På bifogad länk http://www.ssf.scout.se/upload/files/Sakerhetsguide02.pdf hittade jag en tabell över rekomenderad bojvikter. I klartext Cirkavikter i kg Bojtyngdens....... Betongsten ...... Natursten mått i cm....... .. vikt på.. vikt i.... vikt på.. vikt i ”lådmått”............ land ..vatten.... land.... vatten 75 x 75 x 30......... 370... 200....... 450.... 290 80 x 80 x 40......... 560... 300....... 690.... 430 90 x 90 x 40......... 710... 380....... 870.... 550 90 x 90 x 50......... 890... 480..... 1100.... 680 100 x 100 x 50... 1100... 600..... 1350.... 850 Båtvikt. Tågvirkes- Kätting-....... Bojvikt ..........Öglebult .............dim.......... dim.............. i betong........... till .............polyester-.............. på land....i sjön.....bojsten ............ silke 0,5 ton 10 mm....... 8 mm.... 370 kg... 200 kg.. 25 mm 1,0 ton 12 mm..... 11 mm.... 560 kg... 300 kg.. 25 mm 2,0 ton 14 mm..... 11 mm.... 560 kg... 300 kg.. 25 mm 3,0 ton 16 mm..... 13 mm.... 850 kg... 450 kg.. 30 mm 4,0 ton 18 mm..... 16 mm.. 1100 kg... 600 kg.. 30 mm 6,0 ton 20 mm..... 16 mm.. 1700 kg... 900 kg.. 30 mm 8,0 ton 22 mm..... 19 mm.. 2200 kg.1 200 kg.. 30 mm Snåla inte på förtöjningarna och bojstenar. Gå upp i dimentioner om det är utsatt läge. Du får va rädd om den fina träbåten. ha´ t sô pen´ t tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 25 April , 2006 Hej. Flyter hon än? Vet inte hur mycket sidvind du får men tror inte du kommer speciellt långt med trumman om du vill vara säker, som sagt det kanske kan gå om du försöker svetsa på järn eller bulta fast järn och även gjuter i den. Känns lite tveksamt ändå, beror ju givetvis mycket på bottenförhållandena också. Hur som helst så ta i ordentligt och gör det ordentligt direkt, min båt slet sej i aktern förra sommaren vilket resulterade i en hel del repor i fernissan Trots att några vakna gubbar han dit och lägga mellan fendrar och däck. Hade de inte varit där hade det nog blivit desto mer att åtgärda efteråt. Jag har nu ett Danforth ankare från en gammal ångbåt, det sitter där det sitter så att säga Lycka till! Mvh//Jimmy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krawa 4 Postad 25 April , 2006 ni e för goa alla skeppare. jag har varit inne på på en p ring med ihop . kan vara rätt hård vind pga av en blåstratt emmelan ön och land. men nu tror jag nog att jag vet vad jag gör en blandning av allt kan ju inte bli fel då. men ska göra en egen p ring på ca 100 kg 1.5 m i diameter med ett kors i där jag plaserar betongklump på ca 100 kg. då ska jag nog inte försöka att dra den upp för maskin. eller............? nej de får bara inte hända henne nåt de e mycket hårt arbete bakom såhär första säsongen. TACK FÖR ALLT. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 590 Postad 25 April , 2006 Jag skulle för min del inte ha ett kors i mitten och lägga en betongklump där. Borde betyda att ringen inte sjunker lika lätt ner i bottnen. Nej - satsa på två ringar så är du säker! Ska du vara extra extra extra säker lägger du en betongklump närmast båten och två ringar därefter. Då får du ner dragkraften på den första ringen så den inte rycks upp ur dyn så lätt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krawa 4 Postad 29 April , 2006 det blev p-ring kjätting och en sten på ca 75 kg. orkade inte hålla hela vägen ut försökte då dra ut det sista . BOM FAST med en mjuk rekyl i tampen då stenen lufte . helt kanon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser