minglee 0 Postad 23 April , 2006 Hej på er,vårrustningen går vidare med stormsteg, om en vecka är det sjösättning. I vår IW31 finns ett innertak i typ vinyl eller liknande material och en gång i tiden var det vitt. Nu är det gulfläckigt och jag funderar på hur göra rent. Jag har testat med gelcoatcleaner men det är ett drygt arbete att få bort ändå - har ni nåt generalknep att dela med er av? Vänligen,Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 23 April , 2006 Då vinyl är ett material av plast med sitt ursprung från oljeindustrin så är det nog svårt att få tillbaka ett originalutseende på det, men man kan ju alltid prova att återställa med ångtvätt. En ångtvätt har från 105 graders temperatur och upp mot 140 gr, jag har tvättat heltäckningsmatta i min förra båt med hjälp av den, då hade jag iofs, mögelsporer i den, men den blev i nyskick. Men det troliga är nog att oljebasen i din vinylmatta är utarmad såpass att det inte går att till 100% återfå ett originalutseende. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minglee 0 Postad 23 April , 2006 OK, ångtvätt alltså - är det nåt man hyr eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2 Postad 23 April , 2006 Har vinylen en gång väl gulnat så är det inte mycket att göra något åt det. Det ena du kan göra är att byta ut det eller måla över det med en färg som fäster på vinyl Lycka till /M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser