Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
laban1

glykolblandning och värmemäxlare

Rekommendera Poster

Hej!

 

Lite hösttankar på vårkanten

 

På hösten konserverar man saltvatten kretsen i en sötvattenkyld motor genom att köra igenom en glykolblandning vad jag har förstått.

 

Hur får man vätskan att inte rinna ut igen så att den ligger kvar över vintern? Förhindrar impellern detta? I en del instruktiner står det att man ska ta ur impellern under vintern. Vad händer i sådana fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det gör inget om det delvis eller helt rinner ut. Det viktigaste är att du blivit av med saltvattnet samt vattenfickor som kan frysa. Ev kvarvarande fickor innehåller ju glykolvatten efter konserveringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man hoppas att de flesta tar och pumpar in friskt vatten innan sjösättningen och samlar upp glykolvattnet i en hink.

 

Glykol är inte så bra för miljön, det är så lite besvär att förhindra det att rinna ut. Varv och mackar har insamling av använt glykol. Finns iofs glykol som inte är lika giftig, lite dyrare dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Man skall skilja på giftighet och miljöovänlighet.

Vanlig glykol är ganska giftig, men båda sorterna bryts ner snabbt och är därför inte så miljöfarliga. Så minns jag det iaf från när jag läste på om glykoler i höstas. Sen är det såklart inte så nyttigt för en hund att dricka ur pölen under båten på uppläggningsplatsen efter man konserverat på hösten!

 

/Lars J

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...