kaip 0 Postad 9 April , 2006 Optimax lanseras hårt på en del håll och förespeglas som lika ren som en fyrtaktare och tyst och bränslesnål. Hur är det? Strandman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 9 April , 2006 Hej!!! Faktum är att dom nya direktinsprutade 2-taktarna är på väg att konkurera ut 4-taktarna. Har inte hört något negativt med dom nya 2-Taktarna bara positivt. Att tänka på är att en 4-taktare är dyrare i allt ja just d allt än en direktinsprutad 2-taktare så jag ser egentligen ingen vitts ved att köpa en 4-taktare i dagens läge om man inte är ute efter den där riktigt tysta gången en 2-taktare låter ju lite mer. Men dom nya 2-taktaran är mycket tysta och har jämn och fin gång.. Sédan till användnings området vad ska motorn användas till??? för vattenskidor så behövs lite mer klipp imaskin än vad en 4-taktare kan leverera... men som trolligmotor är 4-taktarna utmärkta... Här kommer en liten och - lista för både 2 och 4-takt 4-takt tyst bränslesnål jämn gång -Dyr tung höga ägande kosstnader 2-takt (insprut) billig lätt goda fartresurser bränslesnål låga ägandekosstnader -högljudd !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Antu 1 Postad 10 April , 2006 Jag startade ut med en 50 hk Suzuki till min Bella 490. SEG SEG SEG!!! Bytte upp mig till min Mariner Optimax 75. Den är tyst och har, till skillnad från 4-takt, en rapphet i starten som du måste ha vid vattenskidåkning. Den enda nackdel jag märkt är att i låg fart (2-3 knop i hamnen) och när vinden ligger på i ryggen så känns det att det är en 2-takt på lukten. Det är dock inte alls som min gamla 2-taktare. En topp-motor! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 10 April , 2006 Faktum är att dom nya direktinsprutade 2-taktarna är på väg att konkurera ut 4-taktarna Lite försäljningssiffror vore ju intressant för att se vad faktum och konkurera ut innebär! Själv har jag inga fakta ang förändrad balans av försäljningen av 4tkt gentemot 2tkt ... men jag vet vad jag skulle välja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 10 April , 2006 Tjaa Seaflower tekniken har ju inte funnits så länge på marknaden så d är svårt att få fram några försäljningssiffror.. Så man får lita till Marinorna och vad dom säger sig sälja mest av... Hemma så är Evinrudes nya E-tec populär och sålde stort förra sesången.. Lika så Tohatso nya Tldi. Men även Mercury/Mariner Optimax säljer bra. När man har läst div tester i båttidningar etc och dessutom provkört själv så vet jag att dessa nya 2-taktare med Insprut är det bästa allternativet i nästan alla lägen... Det finns ju bara fördelar gent imot motsvarande 4-taktare.. Hur man än vänder och vrider på det så får 2-taktaren(insprut) övertaget gentimot 4-taktaren... !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Immeln 0 Postad 11 April , 2006 Måste hålla med Rexco. Min Evinrude FFI 75HK 2001 går som en dröm och Mycket TYST. Viserligen har Jag inte kört mer än ca 250 timmar, men det ser ljust ut för direkt insprutning/tvåtack 4v. MVH Twistern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser