Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
mellanbleka

vilken motor

Rekommendera Poster

60 hk mariner 80 tal bra skick 2 cyl

yamaha 50 hk vet ej årsmodell men har separat oljetank 3 cyl går fint vilken av motorerna är att föredra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Om det inte är för många eller för få hk för båten du har tänkt att använda motorn till så hade jag valt Yamaha motorn. 3 cyl brukar vara lite nyare än en med 2 cyl.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smaken är som baken... Yamahan är en modernare konstruktion än Marinern och har nog lite bättre bottendrag och bränsleekonomi. Å andra sidan talar vi antikviteter i vilket fall som helst, så för mig hade skicket varit det allom avgörande. Men på så gamla grejer är det alltid en chansning.

 

Ett tips. Koppla bort den separata oljeinblandningen om det går. Det är värt besväret att slå en skvätt olja i soppan för att vara garanterad att slippa eventuella problem med den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja det är ju lätt..

 

Yamahan är ju iaf minst mitten på 80_talet.

 

ja skulle tveklöst tagit den 3 cylindriga.

 

Du behöver inte koppla bort separatsmöjrningen på yamman.

Kolla bara så olje slangarna inte har sprickor.

 

Det är mest på Jänke motorerna som det spökar med olje insprutningen.

Vet av erfarnhet det...Johnsson 70hk -99 redan efter 2år började skiten krångla.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla bort oljeinblandningen? Har aldrig hört talas om en Yamaha där separatsmörjningen slutat att fungera. Däremot hade det varit en OMC hade jag haft full förståelse där VRO pumpen är nåt hafsigt eftermontage.

Klart du ska köpa Yamahan även om Marinern är en Yamma i grunden fast en äldre modell som kom redan på 70 talet. 3 cyl 60 hk har sett lika ut i många år och är väl i stort sett samma som idag, så det spelar väl liten roll hur gammal den är huvudsaken att den är i bra skick.

 

Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Röstar på Yaman också ... riktigt bra motorer sedan ett antal årtionden tillbaka. Men som någon redan påpekat, det handlar om museieföremål så skicket är avgörande!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja var o kika på en ht-båt för några år sedan o på den satt en 60a yamaha med bortkopplad smörjning efter den slutat fungera o motorn rasat för gubben som hade den,gubben spotta o svor efter sep smörjelse själv tycker ja de ä skitbra på min mariner,än så länge haha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...