Thorre 0 Postad 24 Mars , 2006 Den är i fint skick och bara sötvattenkörd. Vad är den värd om man säljer privat? Och vad ligger en beggad runt 40hp 4takt på i värde max 10 år gammal? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 25 Mars , 2006 Vad är något värt, beror på vad en köpare vill betala för något och en säljare beredd att lämna ifrån sig varan. För mig är en Mercury 80 från 1989 i princip inget värd. Det var inte min mening att göra dig sur. För jag vill belysa saken från min synpunkt. Jag behöver inte inte en motor och ifall jag behövde en motor skulle jag inte köpa en motor som är inne på sin 16 - 17:e säsong. Trots att motorn gått i sötvatten så tar åldern ut sin rätt. En av frågetecknen är inte om utan när innanmätet ärgat så mycket att det blir ett vattengenomslag. Andra frågetecken är delar. Det går fortfarande att få tag i delar men, hur länge? Det som bra och välhållna gamla motorer fortfarande köps till är att användas till reservdelar. Marknaden är så här i inledningen av säsongen inte så stor, men rätt köpare/firma betalar i bästa fall mellan 5 och 15 000. Har tex drevet rasat på motorn så kan det vara en billig lösning att köpa en motor med helt drev osv och på så sätt får man lite prylar över för att ytterligare förlänga pinan för den gamla motorn... Vad en max 10 år gammal 40 hk fyrtakt är värd är en fråga mellan säljare och köpare. Ifall jag fortsätter resonemanget utifrån min egen synpunkt som eventuell köpare är svaret väldigt kluvet. För jag vet inte ifall jag över huvud taget skulle leta efter en så gammal fyrtaktare. Varför då, undrar du kanske? Jo, för efter 10 år kommer det upp det ena felet efter det andra. Nu börjar det visa sig ifall den förra ägaren eller ägarna skött motorn eller inte, hur är det med ex. packboxarna i drevet (bör bytas) eller borde ha bytts, impeller, ventiler, ev, kamrem, ventiler, det är bara att fortsätta att läsa i verkstadshandboken om åtgärder som bör eller borde ha gjorts. Men har den tidigare ägaren verkligen dokumenterat sina serviceåtgärder och varit lite i framkant med denna så kan du få en motor som med service fungerar i ytterligare 10 år, åren därutöver är bara plusår. Vad är då detta värt i kronor och ören är en sak mellan dig och säljaren. Och vad ville jag nu få sagt/skrivet med det jag nu nedtecknat? Jo, skall man köpa en 10 år gammal motor så bör man välja en motor som klarat sig bra i tester, det finns reservdelar ytterligare ett antal år och har ett utbyggt servicenät samt att det finns adekvata serviceräkningar. (En motor utan gjord service är att betrakta som skrot. Ett sätt att få mig att tända på alla 20 cylindrarna är att säga Den har gått så bra att jag aldrig behövet göra något. Utsagan är bullshit och visar på att säljaren vill bli av med något som han inte har någon koll på). Till sist, jag skulle utan tvekan, förutom ta kontakt med säljarens verkstad och efterhöra om motorn och sedan själv eller låta ta kompprov på motorn./lycka till med ditt motorköp/Nitro Ps, orkade du läsa ända hit? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 805 Postad 25 Mars , 2006 Nu är det ju svårt att säga, då du tycker att den är i fint skick behöver ju inte nödvänigtvis betyda att den är det. Men om vi leker med tanken att den har få gångtimmar och är i perfekt skick, så skulle nog jag tippa på max 15000 kr Man ska också ha klart för sig att lite äldre Murklor är väldigt slitstarka vilket borgar för att bra beg. pris Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 25 Mars , 2006 Precis som tidigare skrev, runt 15000:- är nog rimligt. Kanske något mer, med rätt köpare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser