Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
arobbe

Teak eller Oregon pine?

Rekommendera Poster


Har nu bestämt att jag ska lägga ett nytt trädäck.

Vad anser ni vara bäst, teak eller oregon pine?

Vad är skillnaden på underhåll, slitstyrka, pris, vilket är lättast att lägga och sånt??

Har redan boken Träbåtsrenovering så be mej inte titta där, jag vill höra vad ni har för erfarenheter, tips och ideer!!!

 

Mvh

Robbe

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallååå!!

 

Finns det ingen här som har några synpunkter???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


 

Men hallå!!

 

Eftersom du verkar ignorera skriven expetis/bibel så är det väl inte så mycket som kan tillföras, eller?

Gör som du känner, teak vet du vad det är och hur denna ser ut på en båt. Hur det är att lägga och underhålla är sedan tidigare väldokumenterat. Orgon pine är ett annat väldokumenterat träslag. /Nitro

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var absolut inte inte meningen att kränka boken träbåtsrenovering, för den har jag läst och där står som Nitro skrev det mesta om min fråga men för att förtydliga min fråga ska jag skriva om den.

Det jag vill ha reda på är erfarenheter av teak respektive oregon pine. Tex om nån här har lagt något av dessa däck och har bilder under arbetets gång (är lite dåligt med bilder i boken)?

Och tex du Nitro som har lagt ett teakdäck, har du nåt knep för att förenkla läggningen som inte står i boken?

Och är det tex nån som har haft både teak och oregon pine (på olika båtar) och vilket är lättast att underhålla?

 

Håller med att boken är en bibel!!!

 

Är lite novis på det här så alla tips emottages med tacksamhet!

 

Mvh

Robbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej Robbe

Vad har du för båt? Är det båten på bilden, förefaller det att va en stålbåt (ev plyfa). Har det varit teakdäck på den tidigare?

 

Hade det varit en lackad träbåt med ett gammalt däck av Origon Pine varit ett allternativ för att bevara båtens karaktär. Ett sådant däck måste lackas enligt alla konstens regler. Lacken måste naturligtvis underhållas med lätt avslipning och ett eller ett par lager ny lack varje år.

Det finns medlemmar här på MG som är mycket duktiga på lack och lackunderhåll och som har skrivit en hel del i ämnet, tex Peter_k. Adressen till Peters hemsida; http://goto.glocalnet.net/misil_1/

 

Gäller fråga båten på bilden är teak eller teakliknande ersättningsmatrial det som gäller.

 

Jag tycker peronligen att ett vällagt teakdäck är mycket varckert - när det är nytt. Jag anser också att ett teakdäck eller andra gångytor som är belagda med teak inte skall lackas eller oljas utan bara göras rena. Dels för att den grånande teaken är snyggt och dels (framför allt) obehandlad teak är ganska kalksäker. Om du söker på teakdäck här på MG så finns det en hel del skrivet i ämnet.

 

Jag hade för ett antal år sen en plastbåt med teakdäck. Däcket var troligtvis slipat några gånger och så lossnade en del centringa (pluggarna som täcker skruvarna) eftehand. Även nåtningen lossnade på sina sällen och även ett par av ribborna. Jag blev så trött på eländet att jag rev av teaken, slipade rent plastdäcket, la på ett par lager glasfiberlaminat och målade däcket i en ljusgrå nyans med ett halkskydd av sand.

 

Jag har på de efterföljande båtarna, som haft intakta plastdäck, gjort/belagt ett antal luckor mm med nåtade teakribbor. Ett ganska roligt jobb.

På den båten jag har idag har ett slät plastdäck, utan ingutet halksyddsmönster(perfekt att ägga teak eller liknade på), som är målat med hakskyddsfärg. Färgen har sett sina bästa dagar och jag kommer att måla däcket med halksyddsfärg igen. Jag skulle alderig kunna tänka mig att lägga ned allt det arbete och de pengar som det skulle innebära att lägga teakdäck på min båt.

 

Det finns ett uttryck som säger; att lägga ett teakdäck är det dyraste sättet att förstöra ett bra däck

 

Det finns ett antal teakliknade erättningsmatrial tex flexiteak. En tråd här på MG i ämnet: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=66330&highlight=flexiteak

 

Om du söker på tex flexiteak finns det fler trådar.

 

lycka till och

ha´ t sô pen´ t

tommy

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat på en tråd här på MG och blev lite nyfiken på korkdäck. Är det nån som vet vad det kostar, hur är det att underhålla å så?

 

Mvh

Robbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du skall lägga ett teakdäck på din fina båt. Jag har haft både teak och oregon pinedäck och tycker att känslan med teak är oöverträffad. gott att gå på barfota t.ex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har ett däck som lär skall vara av oregon pine. Vad är det egentligen? Om man behöver en bit att laga med eller borra pluggar ur, går man till brädgården och frågar efter oregon pine då? Vet de vad det är? Var får man tag i det? Finns det något som är nästan samma?

Malott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju lite på vilken brädgård du går till.
Är det Bauhaus lär de klia sig i huvudet.
Men är det Palms Trä i Tyresö är chansen stor att du faktiskt kan komma över lite oregon pine. Men i ärlighetens namn, är det en liten lagning - typ ett skruvhål som man vill plugga -  så är furu ganska likt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oregon pine är väl precis som det låter. Fura från Oregon.

Oregon Pine eller Douglas fur Pseudotsuga familjen pinaceae är ett medeltungt virke, till färgen gult till rödbrunt i kärnan, påminner om furu. Kan användas till bordläggning, längsgående förstärkningar, rundhult, däcksbalkar samt inredning. Oregon Pine är ett vackert trä till däck med efterföljande oljning och fernissa. http://sv.wikipedia.org/wiki/BÃ¥tvirke

På Pondus Snickeris hemsida står det att de har http://www.pondussnickeri.se/bat.html

 

Skulle dom inte ha så får du ta dig en sväng hit. Flört Jag har liggandes en gammal mast byggd av Oregon Pine, som fick sig en knäck och byttes ut mot en aluminiummast nån gång på 1980-talet. Virket var ju så fint, så jag kunde inte slämga det. Det skulle ju kunna va bra att ha.

 

tommy

post-945-1394236338,6618_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk vad man lär sig om allt möjligt bara för att man skaffat båt - sådant man inte ens visste fanns! Oregon Pine är, om inte annat har jag nu sett, mycket dyrt! Att trä kan vara så olika.

Till pluggarna blir det nog något billigare, sedan får vi se när vi börjar byta däcket... Hua - svid i plånboken.

Malott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min mast i Oregon Pine la jag in i min morfars gammla vebod/garage. Byggnaden som är lång och smal var dock inte tillräckligt lång, så jag sågade ett hål och lät masten sticka ut en bit. När jag hade övertagit boden och skulle reparera och måöa den, sågade jag av en bit på masten. Tror att biten ligger kvar i vedbon. Nu har jag ingen resa till Stockholm inplanerad, men skulle det bli så kan jag ta med mig stumpen - om jag hittar den. Annars är det ju enkelt att fixa en ny stump. Har du brått med trät?

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Nä, det är inte bråttom och du behöver inte ta med dig biten. JÄTTESNÄLLT! Fixa däcket och pluggar som sitter där de syns får bli ett senare jobb. Den här säsongen ska vi försöka att komma i plurret i första hand och inte bara jobba.

Tusen tack ändå!

Malott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...