teebees 1 Postad 10 Mars , 2006 hej. är det någon som har sprutmålat denna? tänkte använda mig av en elektrisk spruta http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=27056014&pf_id=SE-004168&dept_id= någon som har erfarenhet av denna och 2-komp. färg. alla svar och ideer välkomna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 11 Mars , 2006 Nej inte denna, men en nästan identisk av fabrikat Wagner. Sprutmålade en Becker 27 med Internationals 2K färg och denna spruta för ca 20 år sedan. Det var mycket svårt att få godtagbar finish och samtidigt undvika rinningar. Resultatet blev efter många tårar och förbannelser halvbra. 2K färger är enligt min erfarenhet svåra att spruta, men jag har senare uppnått mycket bättre resultat med en turbinspruta (Också Wagner) Den ger mindre sprutdimma än en vanlig tryckluftsdriven spruta och samtidigt bra finish. En liknande finns för någorlunda hyggligt pris på Clasisjön och kallas BX2000. Man måste börja med att rengöra mycket noggrant med starkt tvättmedel, sedan gärna 2K thinner. Därefter spackla om det behövs och sedan slipa. Därefter grundfärg. Viktigt, hoppa inte över denna som gärna kan läggas på flödigt med pensel eller roller. Det går att spruta grundfärgen också, men ofta vill man som amatör minimera sprutandet. Slipa sedan grundfärgen till helt slät yta med 280 papper eller finare. Våtslipa gärna. Ojämnheter syns bäst i släpljus på våt yta. Rengör noggrant och avsluta med klibbduk. Sedan är det dags att spruta. Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser