Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
danskajsa

att skära till båtdynor

Rekommendera Poster

Hej hej,

 

är det någon som vet hur man bäst skär till båtdynorna? Vi har skaffat madrasser från Ikea som vi nu tänkte anpassa till förpiken på vår L28. Jag har hört att det blir dåligt med kniv och att man helst ska skära med laser... men var ska man få tag på det?! Tacksam för alla sympunkter och erfarenheter...

 

Kajsa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det går alldeles utmärkt med en riktigt vass kökskniv. Den blir ganska snabbt slö så ni bör kunna slipa den emmellanåt. Jag skar till mina på det sättet och det blev väldigt fina kanter. Jag hade en skiva laminatgolv som stöd när jag skar. Man skall inte pressa ihop madrassen när man skär!

Jag har hört att en elektrisk brödkniv också skall fungera bra.

 

Mvh

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört att räfflad brödkniv eller

en eletriskbrödkniv om man har bråttom brukar funka. 13.gif\

Får nog pröva sig lite fram.

Kommer testa med brödkniv när det blir dags för mina egna dynor.

Köper madrasser från ikea också.

Hur mycket kostade dom?

Och hur tjocka är dom?

 

Mvh Patrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tillgång till en bandsåg är det den perfekta lösningen, annars

är kökskniven fullt användbar gärna med råegg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte IKEA madrasser fööra året och lämnade dem till möbeltapetseraren.

 

Hon använde vanlig räfflad brödkniv hon hade haft en elektrisk brödkniv oxå men den hade havererat och då blev det vanlig kniv och det funkade lika bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med ovanstående, bandsåg är klart enklast. Gjorde själv en dyna till min förra båt och använde bandsåg när jag skulle såga ut formen på dynan,hur enkelt som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland (ofta) har man kunskapsluckor. ofta dyker det upp oväntade superba tips.

 

Vilka dynor på IKEA? Är det skumgummi eller annan typ? Om skumgummi - finns det inte billigare sådana på annan plats? Och varför brödkniv? Går det inte alls med mattkniv/rakblad eller annat jättevasst som jag nog hade tänkt på i första hand. Brödkniv...jaja där ser man.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

IKEA säljer knappast skumgummi utan skumplast, märkbar kvalitetsskillnad

speciellt om man skall försöka sova på densamma.Billig skumplast suger även vatten som ett läskpapper.

En hobbykniv eller rakblad kan vara lite komplicerat då en båtdyna sällan är tunnare än 10 cm speciellt om man vill ha ett rakt snitt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmetråd! =Spänd elementtråd genom vilken lämplig ström flyter, lämpligen med låg spänning...

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Ikea är mycket prisvärda på grund av sina enorma inköpsvolymer. En vanlig butik kan inte konkurera med en sådan gigant.

Varför man skall använda ex. brödkniv beror endast på bladets längd. En hobbykniv skulle gå alldeles utmärkt om det inte vore för att bladet är så f..bannat kort. Man skall absolut inte pressa ihop materialet när man skär då blir det lätt ojämt. Därför är det överlägset bäst med ett långt knivblad.

Man kan naturligtvis använda vattenskärning, bandsåg, värmetråd och en hel del andra avancerade tekniker, men har man inte detta så går det minst lika bra med en helt vanlig vass kökskniv.

Det är bara att sätta igång!

 

Lycka till

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har använt en elektrisk förskärare. Ger helt släta snitt och går som en varm kniv genom smör

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...