Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
MagisterSkarp

Plastskola för noviser?

Rekommendera Poster

Hej

Jag är nybliven båtägare med modifikationslust, men saknar kunskap vad det gäller att arbeta med plast. Är det någon som har lämpliga litteraturtips eller bra länkar inom ämnet. Har provat att laga ett hål med diametern 15cm. Det var ett jäkla kladd med polyester som härdade innan jag var färdig och redskap nedkladdade. Avslutningsvis så spacklade jag med finspackel för att sedan måla, resultatet blev fint. MEN det måste finnas lite bra tipps om arbetsmetodik.

 

/S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ett senkommet svar - men ändå.
 
boken Plastbåtsvård Författare; Björn Peter Behrens  behandlar ämnet. Går att låna på biublotek och att köpa i båtillbehörsaffärer och bokhandel.
 
Det finns en hel del skrivet i ämnet här på MG.
 
tommy          

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det är ej så väldigt svårt att jobba med plastning utan det väsentliga är att planera arbetet dvs att först (om det gäller lagning) grovslipa ned gelcoten och kanter och därefter tvätta ordentligt med aceton. Därefter klippa till mattor, sedan är det bara att mäta upp polyester tillsätta härdare och börja plasta. Glöm inte att ha aceton tillgängligt i ett kärl så att du kan rengöra verktygen under arbetet. Litteratur finns säkert på ditt bibliotek, äldre brukar det vara, eller de kan ta hem från något huvudbibliotek dock finns ej speciellt mycket såvitt jag vet.

 

Hälsar Bertil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...