Jonas_Pettersson 1 Postad 17 Januari , 2006 Jag har slipat min mastfot av aluminium. Behöver jag måla den nu för aluminiumet oxiderar väl?? Jag vill ju inte ha den lika ful nästa höst igen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 367 Postad 17 Januari , 2006 Aluminiumoxiden är ett naturligt skyddande skikt som bildas på ytan. Svaret på din fråga är alltså ja, den kommer att gråna igen om du inte behandlar den t ex genom eloxering eller målning. Tänk på att det inte är helt enkelt att få färg att fästa på aluminium, tror du behöver en etsande grundfärg... Fundera på om det är värt besväret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 17 Januari , 2006 ska du måla måste du slipa 36 papper och sen grundmåla med epoxy ets primer är mer för stål.man kan ocksa slipa up till och 400 papper och sen polera aluminiumet.det är bättre om man polera för slipad alu spricker snabbere. mvh herman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser