Newptunkryssare 0 Postad 14 Januari , 2006 Enligt båtdatatabellerna hos svenska seglarförbundet (eller vad det nu var) ska spinnakerbommen till en Neptunkryssare vara 1,93 m. Enligt gamla mätebreven jag har ska den dock vara 2,70 m. Är detta en rimlig skillnad i längd? Vad vinner man / förlorar på att ha en längre eller kortare spinnakerbom? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustaf05 0 Postad 14 Januari , 2006 Lång spinnakerbom gör att man får ut spinnakern längre i lovart så att den skyms mindre av storen och får mera vind. Det är bra om bommen är så lång att den når framför förstaget, då kan du nästan kryssa med spinnakern. När man saxar genuan är det också bra med lång bom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Newptunkryssare 0 Postad 16 Januari , 2006 Inget mer alltså? Så bägge siffrorna kan mycket väl vara rimliga alltså... hmm... måste skriva om detta på hemsidan samt snickra ihop en till längre spinnakerbom. Tack för svaret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustaf05 0 Postad 17 Januari , 2006 Jag har bara svarat på din fråga om för- resp. nackdelar med lång spinnakerbom. När det gäller klassregeln vet jag inte vilken maxlängd som gäller. Regeln kan ha ändrats sedan din båt byggdes. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Newptunkryssare 0 Postad 17 Januari , 2006 Mnaje, du har egentligen bara svarat på fördelarna med lång spinnakerbom. Dra gärna fördelarna med kort, antar att spinnakerns drag hamnar i förlängningen av båtens längdriktning och inte snett framåt som det blir om man har väldigt lång spinnakerbom. Eller? Klassreglerna bryr jag mig inte så mycket om, inte på denna punkt, ska inte kappsegla ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustaf05 0 Postad 18 Januari , 2006 Jag vill ha spinnakerbommen så lång att den når ett par dm framför förstagsfästet i däcket. Då kan jag hissa spinnakern i lä om förseglet och samtidigt hålla spinnakerbommens yttre ögla alldeles intill skothornet så att jag får full kontroll direkt. Under plattläns vill jag att c:a 3/4 av spinnakern befinner sig i lovart om förstaget. Vid halvvindsegling släpper jag fram spinnakerbommen ända fram mot förstaget med ytteränden strax ovanför däcket. På det sättet sträcker jag lovatsliket så att spinnakern mera liknar en gennaker. Om jag vill att spinnakern skall sitta symmetriskt i förhållande till förstaget släpper jag fram spinnakerbommen samtidigt som jag med nedhalet sänker änden för att öka ytan mot vinden. Du skulle behöva synpunkter från någon som har en likadan båt som du också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Newptunkryssare 0 Postad 18 Januari , 2006 Vad är fördelen med en kort spinnakerbom då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustaf05 0 Postad 19 Januari , 2006 Jag ser inga fördelar med vare sig kortare eller längre bom än vad jag beskrivit ovan. I klassreglerna brukar man bara ange maxlängd vad jag vet, aldrig minlängd. Om man saknar spinnaker kan man klara sig med kortare bom för att spira focken eller genuan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser