Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
jorgen_p

Bottenfärg kopparpulver

Rekommendera Poster

Ja har testat att spettsa min bottenfärg med mera koppar.

 

Kom via en bekant till en bekant över kopparpulver av samma typ som finns i fartygsfärgen.

 

så jag köper en vanlig bottenfärg å rör ner 2 hg kopparpulver i den. jag valde en billig färg från jula.

 

Gjorde detta i våras å har nästan inte någon beväxning alls. Kan rekommendera detta.

 

Har en del kvar om någon är intresserad å köpa.

 

 

jörgen

 

 

xxxxx@xxxxx.xx

 

//admin

xxxxx = cencur av maringuiden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du målat en referensytor på båten med och utan koppar så att du kan avgöra om det är kopparpulvret som funkar och inte färgen?

Bilder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej... det har jag inte. men jag har tidigare använt International färg med 30%kopparhalt. Men som alla vet så går d ju inte att få tag på sådan längre.

 

Beväxningen var endast ett tunt slemskikt, La i båten i april å tog upp i november.

 

Båten har legat på Nästet i göteborg. så jag e nöjd.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men vad jag menar är att det finns ju inget som säger att färgen funkat precis lika bra utan kopparn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon färg som ger det resultatet???

 

i så fall vilken...

 

Min erfarenhet är att inget som finns på marknaden idag för privatpersoner fungerar....eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog 750ml å planda i ca 2hg,  men tydligen så va färgen förr ca 40% koppar.

 

 

Vet inte vad beteckningen är på pullvret men, det är samma som international använder i sina färger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger i Stockholm själv - där funkar iallafall min Hempel Mille Light bättre än klubbkompisens gamla VC17 med koppar i.

På västkusten lär Hempel Mille Xtra funka bra.

 

..så visst finns det färg som funkar, även om det också finns färg som inte funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja har testat många olika å min å kompisars uppfattning är att det är bättre att måla båten va 4:e år med kopparpulverspettsad bottenfärg, än att måla omvarge år som är tvunget med det som finns på marknaden nu.

 

Jag har tidigare fått tag på färg från en yrkesfiskare, men d går inte nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte fått tag på riktig färg på många år...   Men d finns en på Blocket som säljer fartygsfärg. Ska testa den oxå. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet är att detta funkar skitbra.......

 

Men d är väll upp till var å en vad man vill använda....

 

Jag e i allfall trött på d som finns på marknade så....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men,wille. När förökar sig havstulpanerna?Jag har hört det samma som du,men NÄR?Tror du är inne på rätt väg.

                                           smiley-wink.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Wille.En upplysning som kan vara spännande Är att jag har målat en aluminium roddbåt,med linolja.helt ok.vid upptagning?En tillfällighet,Eller?

                          13.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok...  men när tog du upp den då?

 

Å frågan är om det klaras sig ett år till eller on du måste göra om samma sak varje år?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst har du rätt i det.

 

jag ville bara dela med mig av något som fungerar och som en komentar till alla d 1000-tals inlägg jag hittat på div, forum om den verkningslösa bottenfärgen.

 

jag å andra sidan tycker inte d e ok å lägga 350kr/L på färg varje vår utan hellre 300-350kr/5:e år.  Dessutom all tid.

 

 

kul att du också hittat något som funkar för dej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag använder internationals interspeed 617.jag ska måla om botten tidigast 2015 jag spolade av med trädgårds slangen blev som ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok...  känner inte till den färgen...  Vet du vad kopparhalten är i den eller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen vill väl ha beväxning på sin båt, men borde vi inte besinna oss när det gäller vad vi utsätter östersjön för i form av kemikaler, gifter och avfall?

Många bäckar små... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta känns ju som rena miljöbomben.

 

Du kommer förmodligen att vräka ut gift i aldrig skådad omfattning.

 

Gamla fartygsfärgen hade koppar men ett bra bindningsmedel så koppar löser ut långsamt i vattnet.

 

Nya färger saknar koppar men har sämmre bindningmedel så ytan ska självpolera dvs lösa ut snabbt i vattnet så inget växer.

 

Blandar du koppar i nya färgen så komemr du att lösa ut koppar i raketfart och vara fan så mycket värre än den gamla giftga färgen tom.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att jämföra kopparpulver i bottenfärger med vattenledningar är nog inte en särskilt relevant jämförelse...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

?? Varför är inte effekten av kopparrör på vatten relevant? Borde väl lösas ut den del där med?

 

Jag funderar lite. Vad har koppas för inverkan på miljön? Anrikas den i ekosystemet? Är den giftig? Eller finns den bara där?

 

Finns det några undersökningar att peka på? ALltså inte bara ATT det finns mera koppar på botten i båthamnar utan också VILKEN inverkan den har haft?

 

Jag vet att båtbottentvätten nästan fick stänga förra sommarn p g a förhöjda kopparhalter på botten under den. Men vad man hittat för miljöeffekter blev jag inte klok på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att min båt ligger i året runt så finns ingen effektiv färg för min del.. svensk färg kan liknas med falurödfärg vilket också är svenskt förövrigt...

beväxningen på västkusten slutar vid midsommar....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har druckit vatten ur kopparrör nu i 1 år innan i gamla järnrör.

Hur länge har du gjort det då?

 

Är väl inte samma sak direkt va.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

de fäller ut koppar i dricksvattnet från koppar rör. koppar som koppar eller?den är inte farlig för naturen vi har ju tagit den från naturen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LIVSNÖDVÄNDIGT. Koppar är ett grundämne som förekommer överallt. Mängderna varierar kraftigt från mycket låga halter i havsvatten till rika mineralförekomster i berg. Koppar finns också i alla levande organismer. Det är ett livsnödvändigt ämne för människor, djur och växter.

 

KOPPAR INGÅR i många enzymer och hos vissa arter som transportör av syre. Nyfödda barn har cirka tre gånger högre kopparhalt än vuxna. Det är en livförsäkring för tillväxt, immunförsvar mm. Vuxnas dagsbehov är 1-3 milligram/dag.

 

KOPPAR FRÅN BÅTBOTTNAR går in i det naturliga kopparflödet. Båtbottnar var förr täckta med kopparplåt. Liksom hos dagens båtbottenfärger, som innehåller koppar, frigörs kopparatomerna från ytskiktet och hamnar i det omgivande vattnet. Väl där ingår det i kopparns naturliga kretslopp och fungerar på samma sätt som naturlig koppar.  ska ni ha mera kemilära ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som uran, bly, asbest och oljan eller....

Lite beror det ju också på hur vi hanterar de ämnen som vi lånar från naturen!

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...