kaptenfulsprit 0 Postad 27 November , 2005 skeppohoj,.sitter å funderar över om man kan fastna i dyn med en 18 meters trålare som ligger för kaj över vintern,det är lite grunt där, hon kommer stå i 20-30 cm lös å slemmig dy.det är ju endå en kraftig motor och propeller. så jag är lite tveksam till detta.men det finns andra som tror det.vad tror ni, har ni vart med om det här ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hustran 0 Postad 28 November , 2005 För min del,(nu har jag ju ingen trålare)skulle jag aldrig ge mig in på sånt vatten,dels för att nivån kan ju aldrig vara densamma,att starta motorn i ett dyhål,skulle ju kunna få dyvattnet att sugas in i motorn(inget bra eller?)Dels så kan väl isläget bli besvärligt och du kan väl knappast ha ngn.typ av strömmningspump heller,Menar du allvar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaptenfulsprit 0 Postad 28 November , 2005 jo jag är allvarlig,ibland när möjligheterna till val är små får man ta vad man får.att det kommer in dy imotorn är jag inget orolig för, insuget sitter 1,5 m upp och det är ett slutet system.hon är koppar slagen och cirkulationsslang kan jag lägga mot skrovet ändå.åså är det en bottenstock på ca 25 cm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
7-012 0 Postad 30 November , 2005 Dra en gammal pressenning under henne så fastnar du inte även om vattnet blir extremt lågt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 30 November , 2005 Tänk på hur de har det i tidvattenländerna. Jag tror inte att det gör något att båten står och lerar ned sig då och då. Du har ju bra lyftkraft också om du är rädd att den fastnar i dyn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser