jokar 0 Postad 21 November , 2005 Min båt ligger utomhus för tillfället. Det är en Ryds hajen sportbåt. 5x2m. Till våren ska jag måla den hade jag tänkt. Hur gär jag? Ska man slipa den nu på vintern, behövs det slipas? Hur många lager? Vilken sorts färg? Något innanför färgen? Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 360 Postad 22 November , 2005 Ska man slipa den nu på vintern, behövs det slipas? Om botten är ojämn bör den slipas.Hur många lager? Enligt tillverkarens rekommendationer, det står på burken. Vanligtvis två lager med roller.Vilken sorts färg? Det beror på var båten ligger - västkust, ostkust, insjö? Något innanför färgen?Du kan lägga på en epoxyprimer för att skydda båtbotten mot vatteninträngning (plast är inte vattentät...), men då krävs fullständig borttagning av gammal bottenfärg samt fuktmätningar för att kolla att du inte spärrar in gammal fukt. Vissa färger kan kräva en primer för att fästa på andra gamla färger, kolla med tillverkaren av den färg du väljer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokar 0 Postad 22 November , 2005 Tack! Epoxyprimer verkar onödigt jobbigt. Men ska jag skrapa bort gammal färg ändå? Jag ligger på västkusten. Tack tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 360 Postad 23 November , 2005 Om botten är ojämn eller om färgen flagnar skulle jag skrapa eller våtslipa botten för att få en bättre yta att fästa på. Vad du skall använda för bottenfärg på västkusten kan jag tyvärr inte råda dig om, jag seglar själv på ostkusten, men det finns alla gånger andra som kan hjälpa dig. Personligen skulle jag förmodligen ha satsat på Hempel Extra (eller något sådant) som innehåller massor med koppar och är tillåten på västkusten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokar 0 Postad 24 November , 2005 Ok, tack. Vad innebär att våtslipa båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 24 November , 2005 Du slipar med en speciell sorts slippapper, våtslippapper, som du doppar i vatten o håller blött medan du slipar. Ger finare yta och dammar inte. MVH, G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser