Gå till innehåll
lördag 24 maj 2025
primouza

Servo

Rekommendera Poster

i Min bayliner 2651 så tycker jag att servon är lite trög...

Sk aman kunna styra med lillfingret eller ska den vara lite trög?

//Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter det inte en skruv man kan ställa trögheten med?

Beror väl också på utväxlingen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt hur det ser ut...

Det sitter en autopilot på den så det kanske har med det att göra.

 

Grejjen e den att polaren har en Wellcraft (iof med Volvo Penta motor/Drev)

 

Den styr man lätt med lillfingret...men min är mycket trögare...(inte svårstyrd på nåt sätt) men i jämförelse så är skillnaden stor..

 

Vill bara kolla så att det inte är nåt fel...

 

Det är ju ändå en servo så den ska ju hjälpa till med styrningen.

 

Kollade servooljan och såg att nivån var lite låg men jag tror inte att det kan ha så stor betydelse om man har lite för lite olja i eller vad säger ni som vet?

 

//Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken typ av styrning har du? Är det en vajerstyrning med servostöd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är vajer...

 

Det sitter en Mercruiser 5.0 -90 med ett alphaone drev från -90 om det säger dig nåt..

 

//Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Styrningen fungerar i princip så här.

Styrvajerns hölje sitter anslutet på servoventilen på sköldens insida. När du svänger på ratten rör sig vajern åt ena hållet och trycker på rorkulten på drevet. Höljet på vajern blir då utsatt för samma kraft i motsatt riktning. Kraften på vajerhöljet utnyttjas för manövrera en fjäderbelastad servoventil så att den kan styra ut servo-olja till servocylindern.   Dvs. 1. Du vrider på ratten 2. Det går trögt så att höljet öppnar servoventilen 3. Sevoventilen lägger ut olja på servocylindern. 4. Servocylindern trycker på så att rattrörelsen går lätt.

 

Vad kan du kolla?

1. Oljenivå drivremmar slangar osv har du säkert kollat.

2. Vrid på ratten med gående respektive stoppad motor. Blir det ingen skillnad har du ingen servoverkan.

3. Går ratten trögt med stannad motor är det troligtvis en dålig styrvajer eller styrväxel.

4. starta motorn och gör upprepade rattrörelser. Titta samtidigt om höljet manövrerar servoventilen och lyssna om systemet pumpar olja till servocylindern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så att inte ställskruven på undersidan av ratten är ställd för hårt. Du skall kunna styra med att finger utan problem om det inte är så att autopiloten gör så att det går trögare eller att det är annat knas som Torpedo beskrev så bra.

 

Mvh

/Persk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...