primouza 0 Postad 11 November , 2005 Medans jag ändå är igång så har jag en fråga ang toaletten i båten med. Jag har en toa med septitank. På spolpumpen (eller vad man ska kalla den) så sitter ett vred där det åt ena hållet står dry bowl och åt andra wet bowl. Vad betyder detta och i vilka lägen ska vilket användas? Sen undrar jag när man tömmer septitanken...hur gör man då? Är det bara att trycka på macerator eller? Det sitter en vridspjällsventil i motorrummet som man tydligen ska öppna när man tömmer....ska denna vara stängd när man inte tömmer eller? Vad häner om den står öppen? Tacksam för alla svar ang detta. //Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
primouza 0 Postad 11 November , 2005 Ingen som har nån koll på detta..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 280 Postad 11 November , 2005 MUGGINSTRUKTIONER 1. Lägg toapapper i botten på muggen. 2. Kolla att ventiler till inkommande vatten, avlopp och avluftning är öppna. 3. Gör det du ska... 4. Ställ spaken i läge Wet Bowl. Pumpa in vatten i skålen. 5. Ställ spaken i läge Dry Bowl. Pumpa ut vatten m m. 6. Stäng ventiler. För att tömma tanken måste du kolla att ventilen till avluftningen är öppen, ventilen till bordgenomföringen är öppen samt ventilen till muggen är stängd. Hu du sedan får ut innehållet ur tanken kan variera - men självfall, manuell pump eller elektrisk pump är vanligast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
primouza 0 Postad 11 November , 2005 Tack för det! Ventiler till inkommande vatten, avlopp och avluftning. sitter dessa inne i toalett utrymmet? Vid tömmning: För att tömma tanken måste du kolla att ventilen till avluftningen är öppen (är den inne i toalettutrymmet?), ventilen till bordgenomföringen är öppen samt ventilen till muggen är stängd (vilken är det då?). Ber om ursäkt om ja ställer korkade frågor... Men jag vill göra rätt från början så att man inte pajjar nåt. //Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 11 November , 2005 Börja vid stolen, ta tag i en slang (valfri), följ den tills den lämnar båten. Gå tillbaks till stolen, ta tag i en annan slang osv. Efter en stund har du fått grepp på funktionen och samtidigt kollat skick på slangklämmor och genomföringar mm. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 280 Postad 11 November , 2005 Här finns väl inga korkade frågor..? Ventiler till inkommande vatten, avlopp och avluftning. sitter dessa inne i toalett utrymmet? Det varierar från båt till båt. Följ slangarna som ovanstående skrev för att se var de sitter på din båt. Ventilen till avluftningen är öppen (är den inne i toalettutrymmet?) Borde sitta på slangen/röret mellan tanken och avluftningen vid däck. Det är inte säkert det finns någon ventil, då är detta inget problem. ...ventilen till bordgenomföringen är öppen samt ventilen till muggen är stängd (vilken är det då?) Antingen går det en slang från muggen till tanken och en från tanken till skrovgenomföringen eller så finns det en trevägsventil där tank, skrovgenomföring och toa är ihopkopplade. Enkelt kan man säga att om du har lösningen utan trevägsventil skall du öppna ventilen mellan toa-tank när du spolar muggen samt ventilen mellan skrov-tank när du tömmer tanken. Övriga tider skall ventilera vara stängda. Du kan uppnå samma funktioner med trevägsventilen beroende på hur du ställer den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 11 November , 2005 Mina skrovgenomföringar för in och utlopp med ventiler sitter i motorrummet. Där sitter också avfallspumpen som skickar ut mojset från septitanken, sen sitter alldeles intill tanken på 380 liter bensin och är inte gnistskyddad, vilken innebär att man måste köra motorrumsfläkten innan man kan tömma skittanken Vilken hjärna har tänkt ut det här? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser