Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Mimmi_CCL

Charterbåtsägande i Medelhavet

Rekommendera Poster

Hej!

Har idag varit på båtmässan i Älvsjö och fick bl a lite info om Charterbåtsägande i Medelhavet. Man köper en segelbåt och låter ett grekiskt företag hyra ut den i ett antal år. Efter dessa år tar man hem båten (eller säljer den). Under tiden har man tillgång till tre veckors segling utifrån olika hamnar runt om i Europa. Hela upplägget låter intressant.

Det finns förhoppningsvis en del personer här på forumet som känner till den här typen av verksamhet. Kanske t o m flera som äger båt på det här sättet? Jag är jättetacksam för alla tips och råd i detta. Finns det något som man bör vara extra försiktig/uppmärksam på? Finns det företag som är mer seriösa eller mindre än andra?

TACK PÅ FÖRHAND!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det man ska tänka på är att charterbåtarna t.ex. i Grekland slits väldigt hårt. Inte sällan seglas de av folk som inte har riktigt den vana och handlag som krävs för att hantera en 40-50 fots segelbåt på ett bra sätt, t.ex. bristande vana att backa in till kaj i vind/ström med stävankare, vilket är det vanliga sättet att lägga till vid kaj i Medelhavet. Stor risk för skador på båtarna. Läser man reseberättelser från långseglande svenskar som tillbringat några veckor i samma vatten som charterbåtarna, besannas denna bild.

 

Själva seglade vi ombord på en charterbåt - en Bavaria 40 - i september. Härlig vecka på alla sätt, men jag kan inte säga att jag efter detta ens skulle fundera ett ögonblick på detta upplägg om jag skulle skaffa mig en båt. Andrahandsvärdet på t.ex. en sliten Bavaria efter några års charterseglande tror jag är ganska lågt.
Vore intressant att höra om någon annan har en annan bild. Någon som skaffat båt själv på detta sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bosse!

Tack för svar! Jag tror inte att man skall behålla båten efter uthyrningstiden är slut. Det är åtminstone inte anledningen till att vi är intresserade. Tanken är som sagt att segla runt i olika farvatten i Medelhavet. Det är själva kalkylen för upplägget som är intressant. Men vinsten är ju direkt avhängigt att man kan sälja båten till ett hyfsat värde efter chartertidens slut. Uthyrningsfirman antar att båtens värde efter 5,5 års charterverksamhet är värd 65 % av sitt ursprungliga pris. Om båten inte är värd det då kan jag inte se någon vits med det hela.

Kalkylen ser ut så här; man belånar sin fastighet till en ränta på 3% (om man inte cashar in båten vill säga, men då kanske man ändå inte är intresserad av det här upplägget). Båten kostar 1,5 mkr. Räntekostnaden per år blir 45 tkr. Uthyrningsfirman garanterar 11 % per år, vilket ger en intäkt på 165 tkr/år. Nettointäkten (intäkt minus räntekostnad) blir då under 5,5 års tid 660 tkr. Dessa pengar skall ju täcka värdeminskningen på båten under dessa 5,5 åren. Uthyrningsfirman antar som sagt att båten efter 5,5 år är värd 65 % av sitt ursprungliga värde = 975 tkr.

Mina lånade 1,5 mkr minus 660 tkr i nettointäkter = 840 tkr, dvs jag har råd att sänka värdet på båten till 56 % för att inte gå back.

Ovanpå denna kalkyl ligger värdet av 3 veckors segling utifrån valfri hamn utan någon kostnad. Om man vill kan man också sälja veckorna, antingen alla eller enstaka. Varje vecka värderas till ca 25 tkr.

Själva risken som jag ser det är båtens värde efter charterperiodens utgång. Därför vore det så himlans intressant att få lite feedback från någon/några som gjort den här resan.

Hälsningar

Marina

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser två tänkbara problem:

1: Värdet på båten. Med tanke på de låga priserna på nya båtar från t.ex. Bavaria, där du kan köpa en helt ny 30-fotare för under 600.000, är det tveksam om någon människa är villig att betala uppåt 900.000 för en sliten, 5,5 år gammal charterbåt. Jag tror inte det, men kan å andra sidan inte påstå att jag satt mig in i prisbilden på begagnatmarknaden i detta segment.

2: Intäkten från uthyrning av båten. Vad säger Skatteverket? Är denna intäkt en beskattningsbar inkomst? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man hyr ut sin båt skall intäkterna beskattas men man får inte göra avdrag för båtomkostnaderna, endast annonskostnad eller mäklararvode.

 Försäkringskostnader borde väl också vara avdragsgilla, eftersom denna typ av försäkring kostar mer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja beskattningen är ju en nyckelfråga. Jag skall ta reda på vad uthyrningsföretaget och skatteverket har att säga i frågan. Jag visste ju att jag skulle få hjälp av någon med något här på forumet (konstigt nog hade jag inte en tanke på att storebror med största säkerhet också har nåt att säga till om)! Tack!

 

En annan tanke är ju faktiskt att man binder upp ett kapital som man kan investera mycket bättre och få högre avkastning på.

 

Båten vi pratar om är en Bavaria 42 Cruiser. Förvisso en Bavaria men inte 30. Men andrahandsvärdet för en Bavaria kanske är uruselt oavsett storlek och charter eller inte charter.

 

Återkommer när jag grävt mig egenom beskattningsfrågan.

Marina

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Nej, en nersliten båt kan man nog klara sig utan! Även om man skulle lyckas sy ihop ekonomin och ej beskattas för intäkten så tycks ju risken för värdeminskningen i förhållande till vad det hela smakat vara oproportionerligt stor. Om inte annat kanske man föredrar att sova gott om nätterna de närmaste fem åren ;-) och det är värt en och annan tusing.
Det lutar just nu väldigt mycket åt maybe I wouldnt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen egen eller bekant som har erfarenhet av detta upplägg.

Det har annonserats i båttidningar om liknande upplägg, kanske är det samma firma?

 

Ställer mig också i kön med de skeptiska.

 

Men borde det inte finnas någon statestik över om värdet verkligen är 65% efter 5,5år. Kan du inte ta kontakt med någon som har gjort detta upplägg och fråga vad dom tyckte.

 

Garanterar firman 11% av nybåtspriset per år i fem år?

 

Jag ställer mig lite undrande till om båten verkligen är värd 65% av ny priset efter de åren och med charter användandet?

Hur lång är en chartersäsong? Vilket underhåll görs då den inte används?

Finns det något service schema för detta underhåll? Vad skall/bör man byta efter 5-6 år?

 

Stämmer priset att en vecka är värd 25000kr?

 

Stämmer deras siffror så verkar det hållbart, gör de inte det så är det inte lika intressant längre. Dom vill sälja. Försök slå hål på siffrorna, går inte det kan det vara en bra affär.

Prisstatistik finns väl här eller på www.sailguide.se hur väl de sedan stämmer vet jag inte. Titta även på annonser men då ska man känna till nypriset på dom.

 

De skattemässiga konsekvenserna får man ju inte eller negligera.

 

Kanske är det bättre att spara i en fond några år, hoppas på värdetillväxt där. Sedan köpa. Då kan du även sälja fonderna om du skulle behöva kapital.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har en affärsbekant som investerade i en båt i Grekland. Han gjorde det med Navigare Yachting som är helt svenskt. Kvaliten på båten har, enligt honom, bara blivit bättre. Bolaget jobbar hela tiden aktivt med att förbättra båtarna och dess utrustning.

Innan han köpte sin båt åkte han ner till Grekland och tittade på två olika bolags båtar och kunde då se en enorm skillnad, vilket också bekräftades av de referenser han tog kontakt med. Därefter gjorde han sitt val och han är oerhört nöjd. 

 

Lycka till! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...