Pitti 0 Postad 5 November , 2005 Hej goda båtsvänner,Köpte min första båt förra hösten.Tänkte kolla impellern och byta eventuellt. Så frågan hur kommer jag åt den och hur sliten måste impellern vara att utbyte krävs.Hörde att man brukar byta inför varje säsongen.jag har en johnson 35 hk från 82. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 6 November , 2005 Ja, det här med båtägande är ett svårt kapitell. Det är alltid en massa folk som har synpunkter och vet en massa eller har hört... Mitt alldeles egna svar baserat på båtägande sedan stenåldern. Ifall du inte vid båtköpet frågat om så viktiga saker som när impellern är bytt och ifall det är ny olja i drevet. Och eventuellt när växelhusets packboxar är bytta. Är det helt rätt att byta/kontrolera impellern men minst lika vikigt är det att kontrollera att växelhusets packboxar är ok och eventuellt byta dessa. Detta arbetet kan du troligen inte göra själv. Utan är hänvisad till en verkstad. Ifall du vänder dig till en välrenomerad verkstad, får du också reda på när du nästa gång skall byta impeller. (Detta görs inte varje år, men jag tänker inte gå in i diskussion om det). Samtidigt kan jag förstå att några säger att impellern skall bytas varje år. Detta beror i många fall på att man köper billiga impellrar och i dessa har man glömt blanda i gummi. Så de spricker redan efter några timmars brukande. Vissa delar bör man köpa orginal trots det svider i plånboken. Till de delarna hör impellrar!! /mvh/Nitro Ps nu kommer jag troligen att få på näsan av några som visst hävdar att det går att köpa impellrar på ....... Men det får stå för dem. Jag har köpt både billiga och dyra (orginal) och trots att även en orginal har rasat efter någon brukstimma så känns det i alla fall tryggare för risken att en billig skall bli dyr är överhängande... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser