Gå till innehåll
måndag 29 december 2025
Mr_prefekt

Motorbyte

Rekommendera Poster

Har några funderingar kring motorbyte.

Har idag en scania vabis d444 (industrimotor) på 78hk från 1958.

Motorn går som en klocka men verkar lite överdimentionerad till min 34 kutter. Detta grundar jag på att jag på tomgång klarar max 50% ig reversering innan den börjar gräva ner sig i aktern. 

Vill helst ha en storleksmässigt minder motor (spara plats) och en som går tystare (vill kunna ha normal samtalston i hytten).

Vad ska jag tänka på??? 

post-13017-1394234488,6089_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en dum fraga, men har du funderat pa ljudmattor eller annan isolering? Betydligt billigare an att byta ut en motor som gar som en klocka?

annars verkar inte en motor pa 78hp var i overkant for din bat, 34 ar trots allt en ganska god storlek och jag gissar att baten ar ganska tung (gar mycket stadigt i sjon).

Prata med andra som har ungefar liknande batar och se vad de har. Prata med en propeller shop, och se vad de rekommenderar for propeller till din bat. Du kan sedan med dem rakna bakvagen vilken storlek pa motor du behover for att fa onskade egenskaper.

Sok upp Gedda pa detta forum, hela hans familj ar duktiga pa skutor (hans farfar larde mig Skepparn en gang pa 70-talet).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...