Gå till innehåll
måndag 06 oktober 2025
Gäst Henrik

Vilken olja och fett m.m vid service av 2 takt?

Rekommendera Poster

Gäst Henrik

Hejsan nu är det dags att serva motorn inför vintern

vilken växelhusolja rekommenderar/använder ni?

Fett till propelleraxel och andra smörjpunkter?

Motorkonserveringsmedel?

vilken 2 takts olja kör ni på?

Skriv och berätta vilket märke ni använder plus om ni har några andra tips inför vinterförvaringen?

Mvh Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

När jag hade 2-taktare (fram till 2003) använde jag:

1. Växelhusolja på tub: köpte på OKQ8 (kommer ej ihåg namnet men det var nåt med Marin gear).

2. Fett på propelleraxeln: CRC supervidhäftande fett, Litium-EP fett. Finns på OKQ8 på 100 ml tub.

3. Andra smörjpunkter: smörjnipplar på motorn (tiltrör osv), där använder jag vattenfast fett och spruta med fettspruta.

4. Motorkonserveringmedel: Nåt som jag brukade köpa på OKQ8 (har glömt namnet på oljan men sprayburken var blå).

5. 2-taktsolja: Marin Bio TT (OKQ8).

Tips:

a) Töm ur all bensin ur förgasarna så de inte geggar igen under vinterförvaringen.

B) Till våren startar du med de gamla stiften och kör lite med dessa så konserveringsoljan försvinner innan du byter till nya stift. Ställ in rätt gap på de nya stiften.

c) Spraya Marin CRC eller 5-56 över motorn inför vinterförvaringen så att fukt inte tränger in.

d) Se till att inget ligger och skaver på motorn t ex kåpan om du förvarar utomhus, för vinden rycker och sliter i allt som kan fladdra och ligger och skaver. Jag vet av egen erfarenhet då preseningen ett år låg an mot motorkkåpan och på hörnen på kåpan försvann all färg då det låg och skavde där.

e) Propellern kan man lika väl plocka av om man förvarar ute, dels för stöldrisken dels slipper man oroa sig att den skall rosta fast på propelleraxeln samt om den är i luggslitet skick kan man ju pyssla lite med den under vintern (balansera, måla osv). Ny saxpinne skall det vara sen när du monterar tillbaka propellern.

f) Ny packning skall det vara på avtappnings-/påfyllningshålet på växelhuset när man bytt olja på hösten, det måste bli helt tätt så att vatten inte kan komma in där senare när man använder motorn i sjön eller olja droppar ur p g av otät packning.

g) Smörj el spraya även styrkabeln om mekanisk kabelstyrning där du kommer åt.

h) Byt även bränslefilter el åtminstone töm det på bensin och i förekommande fall byt/töm filterdelen i vatten-bensinavskiljande filtret. Detta för att undvika att de geggar igen om det skulle finnas bensin kvar i dessa över vintern.

i) Smörj även trottellinkaget med t ex vattenfast teflonfett. 

j) Ta lös tändstiften och spraya i en skvätt konserveringsolja och dra sen runt svänghjulet för hand så att oljan fördelas i cylindrarna. Skruva tillbaka tändstiften. Se även punkt B).

k) Kolla zinkanodernas skick och kontakt med metallen i motorn. Byt om de ätits upp, men var även misstänksam mot anoder som inte offrats alls - kan betyda att det är dålig el ingen kontakt vid anoden mot motorns metalldelar. Anoden skall ätas upp lite allteftersom.

l) Kontrollera termostaten, helst varje höst, att den inte ärgat igen och att den öppnar/stänger vid korrekt temperatur (testa i en gryta med termometer i varmt vatten, på spisen, och termostaten hängande i en ståltråd i grytan). Byt till ny termostat vart 3-4 år för säkerhets skull.

m) Byt impeller ca vart 3:e år.

n) Kör motorn i tunna med en blanding av vatten och glykol (hälften av varje) om du avser förvara den utomhus i köldgrader. På så sätt skyddas motorns inre kanaler mot rost och frysningsskador.

o) Spruta in konserveringsolja i förgasarhalsarna med motorn igång (med spolmuff på samt bra vattentryck i slangen eller i tunna) tills motorn storknar och dör. Töm sen förgasarna på bensin så att flottör och nål inte geggar igen av bensin som står över vintern.

p) Ta helst ur batteriet över vintern och ha det på underhållsladdning eller ladda lite då och då hemma, t ex i garaget. Fyll ev på destillerat vatten vid behov i batteriet om det är av den typen som behöver påfyllning. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Henrik.Smålänning som jag är så inhandlar jag dessa oljor/fett på Biltema.Har ej testat propelleraxelfettet där än.Men oljorna har funkat kanonfint.Har dock fått höra att mans ka passa sej för den miljövänliga varianten.Gäller väl alla sådana oljor.Blir kanske ej samma?Ja kör iaf den vanliga o det funkar bra.Jag vet felra som gör det o ingen har klagat än.Sen att priset är betydligt bättre än om man handlar dom på andra försäljningsställe är ju ingen nackdel.

Kan tillägga att jag även använder Biltemas oljor i bilen.O har gjort många år.Hittills har aldrig något hänt.Så myten om att billigast alltid e skit det håller ja ej med om.Hörde för nåt tags edan om nån test som gjorts på massa oljor o då kom det fram att dessa oljor Biltema har är samma som övriga mackar osv men de är ngt äldre.Och är det så spelar det ju kvitta.Ta som exempel 4 l motorolja 79 spänn o på macken kostar 1 liter 100 spänn.Då får du ju oxå den billigaste i regel de har.Ja mackens skitolja alltså=)

Nu har jag väl även köpt 2taktsolja på fler ställen.har nog en 2-3 flaskor av olika fabrikat ute.Har testat alla utan en.Skulle kunna kolla dessa om du drar dej för Biltemas oljor.1.gifJag var förresten inne i somras o skulle ha kapellrengöring och impregnering.Kostade väl 39 spänn eller nåt på iltema.Men den var slutsåld visade det sej.Så ja åkte in till närmsta båtfirma o köpte mej en flaska.Ja det blev bara en flaska ja har för mej de tog alltså över 200 spänn.O då räckte den ändå knappt till.Fick snåla på bakre delen nertill15.gifVisst det håller tätt.Men ja som ett exempel bara.Är det en gammal motor du har eller?Jag har en Evinrude 55 tidig 80tal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...