bjorn_o 0 Postad 22 September , 2005 Hej! När jag fick min båt i våras var den nymålad på botten och förra ägaren drog upp den på trailer innan det torkat, så det finns däckmönster på undersidan. Hur mycket tror ni det påverkar maxhastigheten? Den gör knappt 40 knop (med däckmönster). Jag funderar även lite på hastighetsförlusten man får under säsongen (havstulpaner, och sjögräsbeläggning). Hur mycket kan man räkna med? 5%? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 15 Postad 22 September , 2005 Dessa däckspår kan tas för bromsspår, borde ta ner farten ca 6-8 knop, lite beroende på vad det var för däck, vet att Bridgestones däckspår är lite mer följsamma i vattnet än exempelvis Nokias allround däck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_o 0 Postad 22 September , 2005 vet inte märket på däcken, men det är de som sitter på vagnen och är nog inte så följsamma i vattnet... :-) Oj 6-8 knop låter mycket, men det kanske stämmer. Det är två spår nästan längst akterut och de är ca 40 cm långa och 5 cm breda (Det är helt klart skrovligt). Jag tänkte slipa ner nu under vintern så det blir blankt och fint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeCanard 1 Postad 22 September , 2005 Vi vet ju alla haat det kan vara väldans halt på båtdäck fammåt höstarna. För att råda bot mot detta brukar jag lägga på vinterdäcket i slutet av november. Vill man uppleva samma hala känsla på sommaren kan man ju alltid teflonbehandla däcket. Lätt att hålla rent oxå. (Hade dubbdäck förr men isläggningen kommer så sent i Stockholm så det blev lite onödigt.) /LC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 15 Postad 22 September , 2005 I aktern är inte alls bra o ha bromsspår, risken är för stor att du ska få en sladd när du är ute på sjön helt plötsligt!! Känner igen dom där spåren...hade nog samma på min förra båtvagn till min gamla båt...en hel sommar sladdade jag runt i skärgården med bredställ, lite jobbigt o sitta o parera hela tiden. Tycker du ska köpa Slipnaxos slippapper på rulle 40 i kornstorlek, sen tejpar du med vattenfast dubbelhäftande tejp undertill med den korninga ytan utåt, på det viset får du väldigt lätt att bort alla tulpaner etc,bara att dra av slippappret sen gör du en insats för miljön oxå genom att ta bort så mycket smuts från sjön! Glöm inte bara att du får inte kasta sandpappret hur som helst sen utan lämna in det för destruktion på närmsta återvinningsstation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peos 0 Postad 22 September , 2005 Kan nämna att jag tappat från 30knop till 26knop nu i slutet på säsongen Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 22 September , 2005 Har du köpt färgen på Biltema?;-) /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 863 Postad 22 September , 2005 En liten undran: Kan det inte vara vatteninträngning i skrovet som också bidrar till att sänka farten? Jag menar det är ju ett av argumenten för att epoxi-behandla båten, att den inte tar åt sig vatten, blir tyngre och tappar fart. Själv har jag inte mycket beväxning under båten förutom lite på drevet och jag tror inte båten är epoxi-behandlad. Har tappat från 30 till 25 knop. Ser ingen annan förklaring. Nån som gör? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneT 0 Postad 22 September , 2005 Tack Stevemedselcon det var bland det roligaste jag läst... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 22 September , 2005 Läs även tråden Fart. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=18675 Över 7000 visningar hitills. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 22 September , 2005 Jag har en fruktansvär beväkstning på bröstet.. Kan detta bidra till lägre toppfart?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeCanard 1 Postad 22 September , 2005 Ja definitivt, om man inte renodlar talangen till det fullaste. Rulla ett bildäck i tjära. Låt tjäran stelna något tills den blivit lagon kladdig och greppar ordentligt. Rulla sedan däcket över den beväxta kroppsdelen. Vipps har man fått däxmönster och brudarna faller som furur pladask när du visar den bästa sidan till. /LC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 15 Postad 22 September , 2005 Jag tror det faktiskt, om man ser till simmningssporten så är det mycket vaxning som gäller, men jag tycker du ska spara det faktiskt...låt det växa ordentligt...sen när den begynnande flinten kommer så har du ngt att dra upp över huvudet o helt plötsligt har du lugg igen!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneT 0 Postad 22 September , 2005 Ja du Wille... den tråden var/är grym. Jag tror att jag har skrattat mig harmynt. och skrattar än, äger själv en Selco (fast Queen 24) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peos 0 Postad 23 September , 2005 VA....har dom bottenfärg också?? Måste jag kolla...säkert proffskvalitet Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustafspappa 0 Postad 23 September , 2005 Ja, denna tråd blev onekligen också en höjdare! Och det kanske bara är början. Man behöver ju inte alltid vara så seriös - bara grundfrågeställaren är medveten om att allt inte är illa ment... Skrattar fortfarande.......... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Däckad Postad 24 September , 2005 Gör som oss, för att slippa dylika bekymmer använder vi sliks på båtvagnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser