Gå till innehåll
fredag 26 juni 2026
Gäst m

Val av båt..

Rekommendera Poster

Gäst m

Sommaren 2006 skall jag köpa en liten båt(måste dock sälja min mc först..). Jag har klurat och klurat och har kommit fram till tre varianter.

 

1. Beg 29-30fot segelbåt för ca 200kkr som skall gå att övernatta i.

2. Hydrolift T20/T17 toppfart ca 65knop pris ca 100kkr ej övernattningsbar

3. Skippi 650 ny segelbåt för ca 180kkr övernattningsbar men utan toa o kök

 

Alt 1 får man troligen tillbaka alla pengar för när man säljer den, dessutom är den välutrustad men kanske lite bökig att ta för en kvällstur för att bada med.

 

Alt2. Snabbt as som skrämmer de flesta, dock kanske min plånbok i bränslekostnad...men den är lätt att ta till badet.

 

 Alt3. Snabb segelbåt som är modern design på men som saknar bekvämligheter. Får man tillbaka pengarna när man säljer? Den e ju polskbyggd...

 

Vad skulle ni välja? Jag har grym beslutsångest...

 

 

/M

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mange

Dom där valen är ju helt skilda världar. Beror ju på vad du vill få ut av sjölivet med övernattningar mm. Om du inte är van så rekomenderar jag inte alt 2 då det är j-vla konst att balansera dom farkosterna i dom farterna utan skulle börja med en inte lika snabb ht med möjlighet till övernattning.

Själv så finns det bara ett alt av dom för mig och det är val 2. 2.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med att det skulle vara det bästa valet i ditt fall. 1. Du verkar vilja att det skall gå fort. 2. Du väger inte in avkopplingen i seglingen utan ser hindret att snabbt komma ut till badet. 3. Du väger varje alternativ med möjlighet att få tillbaka pengarna. Är du villig att sätta in pengar i båtlivet utan att kunna få tillbaka dom i annat värde än kr och ören? Avkopplingen, fixandet, slappandet, lungnet, spänningen, m.m är behållningen i båtlivet. Får det kosta något i sluthanden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fundera på vad du vill får ut av ditt båtliv.

Gör en lista på saker som du vill använda båten till.

 

Då får du en tydligare målbild.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att en båt är polskbyggd behöver du inte vara rädd för. Du kan vara helt övertygad att de flesta båtvarv i Polen gärna vill vara kvar på den europeiska marknaden och den polske arbetaren är definifivt ingen sämre yrkesman än en nordisk, kanske tom tvärtom! Många av våra nordiska märken tillverkas i de forna öststaterna (även om de inte skryter om detta), exempelvis kan nämnas finska Aquador, Svenska Örnvik, Arvor, Tyska Hanse, Norska Skorgenes, ja lisan kan göras hur lång som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...