Gäst m Postad 11 September , 2005 Sommaren 2006 skall jag köpa en liten båt(måste dock sälja min mc först..). Jag har klurat och klurat och har kommit fram till tre varianter. 1. Beg 29-30fot segelbåt för ca 200kkr som skall gå att övernatta i. 2. Hydrolift T20/T17 toppfart ca 65knop pris ca 100kkr ej övernattningsbar 3. Skippi 650 ny segelbåt för ca 180kkr övernattningsbar men utan toa o kök Alt 1 får man troligen tillbaka alla pengar för när man säljer den, dessutom är den välutrustad men kanske lite bökig att ta för en kvällstur för att bada med. Alt2. Snabbt as som skrämmer de flesta, dock kanske min plånbok i bränslekostnad...men den är lätt att ta till badet. Alt3. Snabb segelbåt som är modern design på men som saknar bekvämligheter. Får man tillbaka pengarna när man säljer? Den e ju polskbyggd... Vad skulle ni välja? Jag har grym beslutsångest... /M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mange Postad 11 September , 2005 Dom där valen är ju helt skilda världar. Beror ju på vad du vill få ut av sjölivet med övernattningar mm. Om du inte är van så rekomenderar jag inte alt 2 då det är j-vla konst att balansera dom farkosterna i dom farterna utan skulle börja med en inte lika snabb ht med möjlighet till övernattning. Själv så finns det bara ett alt av dom för mig och det är val 2. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smygarn 0 Postad 11 September , 2005 Varför inte en lite större HT båt eller en snipa....? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seglaut 0 Postad 11 September , 2005 Håller med att det skulle vara det bästa valet i ditt fall. 1. Du verkar vilja att det skall gå fort. 2. Du väger inte in avkopplingen i seglingen utan ser hindret att snabbt komma ut till badet. 3. Du väger varje alternativ med möjlighet att få tillbaka pengarna. Är du villig att sätta in pengar i båtlivet utan att kunna få tillbaka dom i annat värde än kr och ören? Avkopplingen, fixandet, slappandet, lungnet, spänningen, m.m är behållningen i båtlivet. Får det kosta något i sluthanden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Antu 1 Postad 12 September , 2005 Fundera på vad du vill får ut av ditt båtliv. Gör en lista på saker som du vill använda båten till. Då får du en tydligare målbild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
balt 0 Postad 12 September , 2005 Att en båt är polskbyggd behöver du inte vara rädd för. Du kan vara helt övertygad att de flesta båtvarv i Polen gärna vill vara kvar på den europeiska marknaden och den polske arbetaren är definifivt ingen sämre yrkesman än en nordisk, kanske tom tvärtom! Många av våra nordiska märken tillverkas i de forna öststaterna (även om de inte skryter om detta), exempelvis kan nämnas finska Aquador, Svenska Örnvik, Arvor, Tyska Hanse, Norska Skorgenes, ja lisan kan göras hur lång som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser