ebfr 0 Postad 8 September , 2005 Hej, har precis gjort iordning en Albin O21 och startat den. det var inga problem tills jag öppnade kylvattenkranen. då la den av på 1:a cylindern. Det visade sig att den tog in vatten i 1:a cylindern. Är det någon som varit med om detta och vad berodde det på? Har bytt topplockspackningen som inte var precis gratis så jag vill undvika att ta bort toppen igen om möjligt. Kan det vara en otät avgasventil? Tacksam för svar , Bertil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 8 September , 2005 Nej, någon otät avgasventil är det med största sannorlikhet inte. Troligare är att toppen rostat sönder. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ebfr 0 Postad 8 September , 2005 Tack, jag får väl bita i det sura äpplet och riva toppen igen då Hälsningar Bertil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 9 September , 2005 Nja, kanske, ok, men jag hade ändå varit tvungen att ta ner toppen först. Att du har O21 delar visste jag inte. /mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ebfr 0 Postad 11 September , 2005 Har nu tagit bort toppen och konstaterat att 1:ans avgasventil rostat sönder. förmodligen pga att föregående ägare inte gjort något åt motorn efter att båten legat på botten 10 dagar förra sommaren och först nyligen kommit i sjön. Jag missade att kolla ventilerna då jag gick igenom motorn (klantigt) Återstår att se om detta var felet eller bara en följd av det. Bertil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ebfr 0 Postad 11 September , 2005 Jaha, nu har jag slipat både ventil och säte och ändå sörplar den i sig vatten. Det är helt omöjligt att se var det kommer ifrån så nu ger jag upp och försöker att skaffa en annan motor. Bertil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders Lindström Postad 13 September , 2005 På min O21 var det hål i blocket under avgasventilen på bakre cylindern. Hade samma symtom som din. mvh Anders. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser