Gäst Jan Postad 4 September , 2005 Hej på er! Har en vild tanke på att sätta en kompressor ¨på en aq145, har någon gjort det tidigare och vad bör man tänka på? Modell av kompressor? Tacksam för svar Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 4 September , 2005 Hej B21:an är väl lätt-trimmad, sök på något Volvo-forum så får du säkert hjälp... Lycka till! Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 5 September , 2005 Problemet är nog inte kompessorn utan hur du skall bli av med avgaserna. /mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst p Postad 5 September , 2005 Att bli av med avgaserna på en motor med mekanisk kompressor är väl inget större problem än på en icke överladdad motor. I värsta fall kan man ju samla upp dem i en svart sopsäck och sälja dem på Blocket under rubriken: Jag vill bli av med lite avgaser -slumpas bort /P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 5 September , 2005 Vad jag ville flagga för är strypningen i avgaslimpa, svanhals och drev. Detta sammantaget gör att motoreffekter över 170 hk är svåra att tillgodogöra sig pga högt mottryck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst vibbe Postad 5 September , 2005 Raka rör. bara ta fram dosfräsen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst janne Postad 6 September , 2005 Hej på dig! Mottryck på avgassidan. Jag undrar vad du menar. Är det sannolikt att man kan få problem med att avgasmotståndet blir så stort att effektökningen inte ger någonting mer än eventuellt problem? Jag trodde i min enfald att exempelvis drev (280) kunde klara mer än en aq145. Givetvis ser jag att man inte kan ta ut hur mycket effekt som helst men att förhoppningsvis skulle kunna ta ut någonstans kring 170 hk utan att ligga på gränsen. Har du någon koll på vilken innerdiameter det är på delarna mellan limpan och drev inkl knät. Jämför närmast med bil som ganska ofta har 2 tum och ett gäng ljuddämpare vilket troligtvis ockå ger ett visst mottryck. De e mycke nu.. Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst janne Postad 6 September , 2005 Ingen dum ide med sopsäck. Undra om det finns tillräckligt stora för att rymma en helgsväng... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 6 September , 2005 Du har kanske förträngt att det skall ut en massa vatten också? det blir lätt ett ånglås i rören. Varför tanken på raka rör är inte helt fel. Själv har jag laborerat med avgastider samt lyftför att få någon större nytta av dyrbara trimningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jan Postad 7 September , 2005 Verkar enklast att testa ett motorbyte med andra ord.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 7 September , 2005 Ja, eller vara förnöjd med de relativt låga driftskostnaderna du nu har./mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser