Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Gäst Stefan

Fråga om Bayliner.

Rekommendera Poster

Gäst Stefan

Jag funderar på att importera båt från USA.

 

Är det säkert att göra det?

Vet man vad man får?

 

Det känns lite konstigt att man ska betala båten innan man har fått den.

 

Jag har pratat med en kille som jobbar för en firma som heter:

Acbworld.Inc

 

Är det nån som känner till dom?

 

Han erbjuder mig en Bayliner 2655 -94 som enl honom bara har gått i sötvatten.

Den skulle jag få för 209.500:-...

 

Priset låter helt ok för mig men det måste ju finnas nån hake, annars skulle ju alla köpa båt från USA.

 

Eller??

 

Tacksam om nån kan hjälpa mig med dessa frågor.

 

Hälsn

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Classe

Jag köpte en Bayliner av Fredrik på Boats.de (www.boats.de) i vintras/våras.

 

Jag är mycket nöjd med affären, fick den båt jag önskade och i det skick som utlovats. CE-märkning gjordes etc.. och man tjänade en bra peng hemma och klar.

 

Använd firmor som är kända och har bra referenser...

 

Lycka till... 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att du måste betala i förskott är att du måste bli ägare till

båten på papperet redan innan båten lämnar USA. Dvs båten måste byta

ägare redan där, och då är det ju din båt, eller hur. Så med det följer givetvis

betalning.

Hela detta strul handlar bara om en sak. Och det är att firmorna som hjälper till

med försäljningen av båtarna i USA eller Sverige absolut inte vill stå som ägare

på frakt och tullhandlingarna för DÅ BLIR DOM importören som också enligt

CE-direktivet är ansvariga för CE-märkningen i ALL FRAMTID avsett ägare.

Och det vågar dom absolut inte. För det här kan komma mycket surt efteråt.

 

//Selor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Perra

Jag rekomenderar starkt LH båtar i Gislaved..

DE finns ju i Sverige,och fixar allt..

Jag köpte en 2855 av de i vintras...

www.lh-batar.se

 

Snacka med Robert Lundstedt..

 

Perra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tom

Hej!

 

Köpte en Bayliner 3055-94 av dom och blev mkt nöjd..

 

Kan av egen erfarenhet rekomendera dom väl...

 

Denna hade gått i sötvatten vilket man förstod när man fick hem båten!

 

Betalning, Ce märkning, allt sköttes mkt bra!

 

//Tom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Apollo 11

Hej!

Några saker att tänka på.

1. Tänk på att deras båtsäsonger är mycket längre än våra.

2. Till ditt båtpris tillkommer tull/moms, frakt och en CE-märkning (ev detaljkostnader för CE-märkningen).

3. Sedan ev transportkostnad för mellan hamnen (ex Skandia hamnen i Gbg) och hem till dig.

Jag vill inte skrämma upp dig utan göra dig uppmärksam på att kostnaden för din 2655 från 94 kommer att hamna närmare 300 000kr. Jag var ute och tittade på nätet vad som fanns där och hittade en på www.dalbobatar.se, fördelen är att den här båten finns i Sverige och du kan besiktiga den själv och även provköra den och den var 3 år nyare. 

 Lycka till med båtköpet.

//Apollo 11 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Säsongen är t.ex ej längre i New York än vad den är här hemma i Sverige, beror alltså var båten kommer ifrån.

Priset torde inkl. alla avgifter som tull, moms, frakt och ev. CE-märkning.

Transporten ifrån hamnen i Gbg (om man ej kan köra hem den själv) brukar kosta ca: 100 kr/mil hos en åkare.


Besiktning på plats både i och ovan vattnet samt provkörning går också att anordna för ca. 3000kr hos en aukt. besiktningsman med protokoll på ca 20 sidor med text samt många foton. Duger inte det så kan det vara värt att åka ner själv om man är osäker.

Just my two cents

/Persk 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Vi köpte Svensk bayliner i våras, men har lite koll på USA-marknaden för framtida köp.

Var av den uppfattningen att man bara kunde köpa båt från de norra delarna.
Men, det är ju så att i de sydligare staterna är det många båtar som bara ligger i vattnet när de används. Antingen trailar man (även stora båtar, med stora bilar..) eller så ligger de upplagda så att de bara sjösätts vid behov.
Har sett 28 fotare som aldrig varit bottenmålade.
Kan ju vara ett spår att titta på. Då har båten aldrig varit utsatt för vinterns faror heller (frysning, kondens m.m).

Några tankar om det?

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En hake kan vara att det inte är alla båtsugna människor som törs köpa en båt för t,ex mellan 2-300000:- osett. visst kan maan åka över ock kika själv men det är nog för besvärligt för många av oss.

GOD JUL TILL EDER ALLA!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åk och kolla på båten!! Det är det enda rätta. Dom kollar inte upp båten så som vi vill att den ska bli kollad! Jag ångrar bittert att jag litade på Acbworld när jag köpte min båt! Men det gäller nog alla firmor. Man måste kolla själv, det är för mkt pengar att lattja med!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en sak jag tycker är himla konstigt. Hur kommer det sig att alla båtar från USA är sötvattenkörda???????????????

Vilka kan gå på detta? Mig veteligen så ligger USA mitt i saltvattnet . Även om det finns mycket småsjöar så tror jag inte det minsta på detta försälningsknep. Och vem behöver 110 volts aircondition i sverige? när man behöver en dieselvärmare. kostnad till båten 10,000 kr

minst

Tänk efter före....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Till Pandorra:

 

Som FredrikB skrev så är faktiskt många båtar som är saltvattenskörda i bättre skick än dom som är sötvattenskörda bla pga att det finns för lite båtplatser i marinorna och att folk då måste ta upp båtarna, när då båten likas är uppe så sköljer dom ur motorn och tvättar av den utvändig och invändigt! Känner folk själv i USA som gör så.

 

Sötvatten i US? Jämfört med Sverige?

US har ca 17ggr så mycket sötvatten som i sverige!

 

USAs minsta av dom stora sjöarna, Great Salt Lake (4.400km2), är nästan lika stor som Sveriges största sjö, Vänern (5.648km2).

 

USAs största sjö, lake Superior, är på 82.000km2 och är 563km lång och 257km bred.

Bottenviken är på 116.300km2 och är 587km lång och 80-240km bred.

 

Sveriges ALLA sjöar upptar en yta på 40.000km2, vilket är 9% totala ytan.

USAs ALLA sjöar upptar en yta på 664.423km2, vilket är nästan 7% av totala ytan.

 

Vänern har 2.000km strandlinje.

Lake Superior har 4.393km strandlinje.

 

Lägg sen till att USA har 300miljoner invånare mot våra 9miljoner, så blir det några båtar..

 

Så att någon kan gå på att en båt är sötvattenskyld är ju verkligen konstigt..9.gif\

 

110v ACn, i den mån det skulle finnas, kan man ju endera kasta i sjön eller köpa en inverter till, kostnaden för dieselvärmare, i den mån det behövs, kan man dra ifrån den vinst på 50-100 tusen kronor man gör genom att importera en båt ifrån USA..!

Fast som jag ser det så är största vinsten att det faktiskt finns ett rejält utbud i USA att välja ifrån, billigt gör det själv eller dyrare och fräscht, köparen väljer!

Kommer ju även köpare tillgodo senare i Sverige också, priserna måste ju sjunka lite med ökat utbud tycker man, även på Svensksålda båtar.

 

 

Källa:

http://www.vattenportalen.se/fov_sve_djup_sot_sjoar.htm#N400014

http://www.infoplease.com/ipa/A0108355.html

http://sv.wikipedia.org/wiki/Huvudsida

http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/6057004.stm

 

 

Mvh Pop - Som inte har en sötvattenskörd båt, dock sötvattenkyld!

post-22917-1394234836,5172_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lang och gammal diskussion, men lagger mina $.02 till hogen.

 

Helt ratt att har ar ont om batplatser (eller rattare sagt, de ar hutlost dyra) vilket gor att manga av oss tar upp baten pa trailer och parkerar den hemma. Motor och drev mar bra av det, likasa botten, men vissa yahoos orsakar sa manga skador pa sina batar under ilaggning och upptagning att man kan fundera vilket som ar varst; ligga i vatten eller vila pa trailer...?

 

Dock, salt vatten och sol tar hart pa batarna och det ar fa som vill ha ett lager av torkat salt pa batarna. Spolas darfor oftas av/ur. Samma med motor om batagaren ar nagot sa nar handig (de flesta ar tyvarr inte det).

 

Utbudet pa batar har borta ar enormt. Framst for att batandet ar en pastime och inte en hobby. Det ar helt enkelt nagot man haller pa med tills man trottnar (pengarna tar slut, man far for mkt problem, wife vill inte ut, finns ingenstans att lagga till, finns ingen skargard, etc, etc), eller sa byter man upp sig till en storre bat. I manga av dessa fall sa skots servicen av marinor. Men, man skall komma ihag att Amerikansk service i manga fall ar lika bra som Amerikansk designade bilar. Dvs inte mycket att ha. Bra service kostar, och om man kan fa en OK service for liten summa $$$, sa ar det manga som cut corners. Inget unikt vad galler batar, stor del av amerikanska ekonomin bygger pa det ( det faktum att vi har lite ledig tid for att hinna med att fixa/gora saker sjalva).

Svensken generellt tror jag ser baten mera som en hobby och det laggs ned bade en massa $$$$ men framforallt intresse, omsorg, stolthet, hjarta, etc, i batandet. Man ar helt enkelt betydligt mera mån om sin bat.

 

Annars kommer nog manga av de Svensksalda batarna fran Florida (dar det finns ett jatteoverskott pa batar) och man skall inte rakna med annat an att de varit saltvattenskorda. Sol och saltet tar hart pa dem, men priset ar oftast darefter, dvs lockande....

 

Skall man dock kopa bat for ca 200K SEK, varfor inte ta ett par dagar och aka over och titta. Det kostar inte mycket och en kul/kort semester kan leda till ett betydligt battre batkop an vad man annars skulle klarat av.

 

Har uppe i Seattle, sa gar jag alltid igenom sotvattensjoar (Lake Union och Lake Washington) efter att ha slussat upp fran havet och pa vag hem. Motorn skoljes sas pa egen hand. Gor ocksa att batplatserna pa sotvattensidan kostar i alla fall 20-30% mer an vad motsvarande plats skulle kosta pa havssidan. De som har batplats later i 99% av alla fall baten ligga i hela vintern. Oftast med en varmare for att forhindra eventuell sonderfrysning av motor de fa kvallar det doppar ner under noll (inte ofta med andra ord, men det hander).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...