Gå till innehåll
onsdag 28 maj 2025
AsaFor

Stor el fock om man ska välja bara ett segel?

Rekommendera Poster

Hej, tidigare har jag seglat långkölade båtar som Missil II tex och när vi endast ville ha ett segel uppe valde vi storen för med endast fock var det svårt att kryssa. Min kompis som haft tex Triss Magnum och andra fenkölade båtar säger att för henne var det tvärt om - hon hade svårt att segla med bara stor. Hur är det med en Stortriss? Jag ska iofs ta och pröva idag men kan vara kul att veta hur ni andra brukar göra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sällan lämpligt att kryssa med bara ett segel uppe, då båten oftast blir väldigt lovgirig med bara storen uppe och väldigt fallgirig med bara försegel uppe. Har du för dålig balans ökar avdriften mycket. Att däremot segla undanvind med bara t ex en genua uppe brukar funka bra om man vill slösegla eller det blåser mycket.

ps Misilen är fenkölad...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mina erfarenheter: Fock Använbart när man går lägre än kryss. Genua Går att kryssa med om man faller av rejält efter varje slag för att få upp lite fart. Stor Sämre fart och höjd än med ett försegel uppe, dock det bästa alternativet. Verkar på nått sätt fungera bättre revat i lite hårdare vind. Om man ska segla in till en brygga, naturhamn eller liknande tycker jag att ett försegel ändå är att föredra då det går så fort att hala. På undanvindssegling i hård vind fungerar saxad fock och (revad)stor väldigt bra för de balanserar ut varandra och man slipper riskera att skära upp mot vinden.... Annars kan man ju alltid köra med 3 segel uppe... 8-)

post-5153-1394234466,839_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...