Gäst Henrik Postad 29 Augusti , 2005 Jag är sugen på att skaffa en motorbåt. Men kan inte mycket om båtar och sjöfart så ajg tänke att jag kanske skulle kunna få lite råd om vad jag ska börja med innan jag börjar titta efter båtar. Kanske någon eller några kurser. Jag är glad för alla tips jag kan få. Mvh Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 777 Postad 29 Augusti , 2005 Förarbevis är ju alltid bra att ha innan man skaffar båt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 29 Augusti , 2005 Ta en helg ledigt och läs alla inlägg på Maringuiden......... Skämt åtsido, är det båtägandet eller båtköpandet Du är mest orolig för ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 29 Augusti , 2005 Du lär först försöka bestämma dig vad Du skall ha för båt. Fiska, vattenskidor, slöåka, snabbt/långsamt, sova i den,...ja Du förstår. Detta är lika kul/dyrt som att titta på bilar/stereo/datorer....you name it... Maringuiden ger en bra vink, likaså Blocket. När Du vet vad Du är sugen på kan Du alltid skicka in en tråd i detta forum så kommer Du bergis att få en massa svar på folk som har eller har haft en sådan båt samt en och annan länk till ett båt test. Nu är det rätt tid att köpa båt, vänta tills i vår och båten är vips betydligt dyrare. Innan Du köper den, fundera på hur Du skall få hem den. Därefter: 1. Ta med tunna för att fylla med vatten och be att Ni provkör motorn. Om säljaren är seriös så har han det redan på plats. (Eller spolmuff) 2. Kolla leg på personen och kolla med polisen att båten är hos rätt ägare. 3. Begär eventuella kvitton. 4. Kolla vilken låsklass ditt försäkringsbolag kräver. (Klass 1-3) och se till att det finns på plats nä Du hämtar båten Se till att ha det hemma innan båten åker i sjön. Det är inte helt ovanligt att båtar får fötter även på land. 5. Köp en lite 5-56, fett för motorer, block & hylsnycklar, en sats rostfria skruvar, brickor, bult&mutter och lite läsk, pilsner eller vad som passar för nu har Du trevliga stunder framför dig både på land och i vattnet. Men det är på något vis landjobbet som gör att Du får det bra till sjöss. Lycka till !!!!! ( Jäklar vad långt det blev...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rydan 0 Postad 29 Augusti , 2005 Tack för svaren. Jag vill ha en båt som man kan över natta i, vara ute en längre tid. Den får nog bli rätt stor vi är fem stycken. Ska man ha bensin eller diesel. Rydan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rydan 0 Postad 29 Augusti , 2005 Det är lite av båda. jag fixar det mekaniska biten på en båt men det ät ju en liten del. Det jag är mest oroad för är nog navigeringen och hanteringen av en båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maltez 1 Postad 29 Augusti , 2005 Du skall ha en diesel, tveklöst, oavsett om du skall åka snabbt eller i maklig fart... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linkan 0 Postad 29 Augusti , 2005 Hej, Vi är också fem i familjen. Vi skaffade en Tollare Colombina 26 som första båt och har varit ute tre veckor i den. Ser lite rolig, annorlunda ut men man får mycket båt för pengarna. (100' - 120') Vi hade en med VP240/280 motor, lätt meckad och lätt manövrerad. Nu tycker vi att det är så roligt så vi har bytt till en 30 fotare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 29 Augusti , 2005 Om vi bortser från att ett förarbevis är himla bra så kan Du göra som jag har gjort. Åk ut i båten på egen hand, släng i en boj, prova att köra intill, stanna, svänga osv så får Du ganska snabbt kolla på vad Du kan göra, hur Du driver osv. Du kommer att känna dig mycket bättre till mods efter en stund. Jag parkerar/fötöjer numera båten mot en stenstrand, mellan två stenar med hjälp av motorn på ett litet kick. Första försöket gick med åror och tog 5 minuter men övning ger färdighet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Antu 1 Postad 30 Augusti , 2005 Tycker nog att ett förarintyg är en väldigt vettig investering. Speciellt nu när det pratas om att det skall bli krav på det. Vad gäller båt så är en dubbelruffad snipa typ comet 26 en trevlig båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rydan 0 Postad 30 Augusti , 2005 Jag är mer än glad över ni som har svarat mitt inlägg. Nu till en annan sak det står i annonser om drev, vad är det? Är det någon typ av utväxling. Rydan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Loope 3 Postad 30 Augusti , 2005 Antingen har man rak axel eller drev. Enkelt utryckt kan man säga att drev är en innombordsmotor med utombordsmotorns fördelar. Du har inget roder utan du svänger med proppellern. Även växeln sitter i drevet på utsidan. På rak axel har du istället ett backslag (växel) på insidan båten. Fördelen med drev är att det svänger bättre, inte minst när du backar. Det blir ofta lättare att lägga till. Du får också ut något bättre effekt på din motor. Nackdelen är att det kräver mer underhåll, är känsligare vid grundstötning och är stöldbegärligt. Om du väljer drev tycker jag du skall försöka få ett drev med duopropp. Dvs. 2 motroterande proppelrar. Då styr båten ännu bättre. Framförallt när du backar. Har du singelpropeller drar båten alltid mot det håll propellern drar. Detta märks extra tydligt när du backar. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chiefen 0 Postad 30 Augusti , 2005 Loope. Du säger att man får ut bättre effekt ur motorn med drev. Kan det verkligen vara så. Propellrarna har ju större nav och det sitter vinkelväxlar i drevet som måste innebära förluster. Fövisso så finns det ju duoprop som du nämner men generellt så har väl drev sämre verkningsgrad än rak axel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havetsstorm 0 Postad 30 Augusti , 2005 Rent hk mässigt får man mer med rak axel, men du får oxå en lutning och nån störning som gör att samma båt med drev går fortare än med axel.....skumt men så e de...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Thomas Postad 30 Augusti , 2005 Inte så skumt om man inser att vinkeln är det som stjäl verkningsgrad från en rak axel.... Mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chiefen 0 Postad 30 Augusti , 2005 Jo det var det jag var ute efter. Effektiviteten ökar med drev medan effekt på propellern minskar. http://partridge.net/blog/?p=6 Här är framtiden. Denna typ av drivning Pull-Podsitter redan på ett antal komersiella fartyg, även deplacerande typ oljetankers. Raka axelns propellerform och drevets parallelitet med skrovet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rydan 0 Postad 31 Augusti , 2005 Jag är imponerad och mycket tacksam över alla som vill ge mej tips, men det har samtidigt gjort mej mer klöven för när man läser era svar så inser man hur lite jag kan och det gör mej mycket osäker. Det är så många ord och tärmer som man inte fattar och det känns som man är för gammal att lära sig det. Sen får man en känsla av att man måste ha mycket pengar för att ha råd med båt. Jag kanske bara feg när man ser det som jag gör, men jag vill ju känna mej säker när jag går ut på sjön, för mina älskade barn ska ju vara med på sjön och då måste jag ju veta vad jag sysslar med. Någon som har känt det samma någon gång. Rydan, den vill rådige. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 31 Augusti , 2005 Om du klarar det här själv behöver det inte kosta så mycket, men man måste räkna in att gamla båtar måste underhållas/renoveras. Terminlogi och teoretiska kunskaper får Du genom att ta ett förarbevis. Storleken för Dig/Er kan ju bli ett problem kostnadsmässigt men det beror också på vilken typ av båtliv ni eftersträvar (Och Er budget?). Tillsräckligt stora snipor för 5 pers (dit jag också - till ägarnas fasa? - räknar in båtar typ albin 25 - som också är billiga i drift - finns för överkomliga pengar. Alternativet är en US båt (tex Bayliner) från -80tal, nackdel med stor motor/fart är bränslekostnad... Men att ha båt är inte för alla, för majoriteten innebär det att man får prioritera bort ngt annat för det kostar försäkring, underhåll, transporter, båtplats, vinterförvaring etc... Om Du är osäker ta ett förarbevis och hyr en båt för att pröva på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Loope 3 Postad 31 Augusti , 2005 Jag förstår dig. För det första är det dyrt med båt. Själv räknar jag med ca 20.000:- / år. Båtplats, vinteruppläggning, försäkring, bottenfärg, olja, filter, m.m. Dessutom diesel. När det gäller osäkerheten har jag kännt så varje gång jag köpt ny båt. Jag tror kryssarklubben har förarutbildning där man får lära sig manövrera båten. Men glöm inte att det finns stor risk eller chans att du fastnar för båtlivet sedan. Det är så vannsinnigt kul och avkopplande. Tänk när man lägger till i en liten naturhamn. Tar fram grillen, maten, vinet... Det är LIVSKVALITET! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linkan 0 Postad 31 Augusti , 2005 Visst kostar det att ha båt, men vad skulle du göra istället? Jag menar, en resa söderut för fem pers, 25'-30' för en vecka. En sommarstuga ska ju renoveras och försäkras mm. Jag håller med Loope, friheten att kunna lägga till så gott som vart som helst kanske med solnedgången som bakgrund. Det är livskvalitet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rydan 0 Postad 31 Augusti , 2005 Ni har faktiskt helt rätt. När man ser det så, blir det själv klart att båt kan bli den frihet jag söker. Är jag glad att jag hittade denna sidan,eller. Tack alla goa båt människor, Rydan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 777 Postad 31 Augusti , 2005 Finns inget mer avkopplande en en lugn naturhamn, grilla , slappa ta en pilsner. Frihet i sitt fulländade tecken. Livskvalite nämndes här ovan och det är vad det är. Köp du båt och prova på båtlivet, du kommer inte att ångra dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 31 Augusti , 2005 Rydan, börja lugnt. Ta förarbevis under vintern så du får lite nyttig teori, börja sedan säsongen med korta dagsturer så att du lär känna båten och omgivningarna innan det blir längre. Köpte själv en HT-båt att börja med (mindre, lättare, utombordare) och efter 2,5 säsong har vi nu fått mersmak köpt en större båt med mer möjligheter. Självklart är man osäker i början, det är alla, det kändes som man bytt till ett fartyg:-O men...träning, träning, träning, träning, träning, träning. Dessutom är det ju KUL! :-D Lycka till! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser