Gäst Jollehojje Postad 28 Augusti , 2005 Vi hade tänkt att åka till Öland med en Monark 540 är det för det första rimligt? Jag är 16 år och har haft båten i ett år nu. Har relativt bra seglingskunskaper . Åker med min far också. Är det svårt att åka igenom till Öland? Vilka vindar är det? Hur lång tid skulle det kunna ta? Ha det så trevligt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst xander Postad 28 Augusti , 2005 Jag kan inget om östkusten men jag tror att det vore bra att skriva var ifrån du tänker åka, det kan bli svårt att svara annars. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jollehojje Postad 28 Augusti , 2005 Jo, jag är från Västervik men tänker åka ner till Oskarshamn eller något och sedan över till Öland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 15 Postad 28 Augusti , 2005 Ingenting är omöjligt...men vart ska du på Öland då? Det är ju liksom inga problam att ta dig från Oskarshamn rakt över till Byxelkrok på norra Öland, men missar du ön får du problem....*s* Eller kan du ta dig vidare söderut förbi Oskarshamn, och i höjd med södra Mönsterås ta dig österut till Borgholm, där är den smalaste delen på sundet, så då ser du ju ön hela tiden....ett tips...ta dig till Dämmans fyr, hotell/restaurang mitt i sundet...sevärd upplevelse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidstahl 0 Postad 28 Augusti , 2005 Det bör gå, men kolla vädret innan och följ kusten ner till du ser öland. Du får räkna med att det tar lite tid. Men vist går det, med rätt vilja och rätt förberedelse går det mesta. Men åka igenom öland, det är inte att rekomendera med båt. Den lär gå sönder Mvh David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chiefen 0 Postad 28 Augusti , 2005 ca: 3 Nm söder om Oskarshamn har du en båtled som håller dig inomskärs hela vägen ner till Dämman. Från Dämman är det ca: 10 Nm till Borgholm. Annars är Pataholm närmaste ställe på fastlandet där det går att sjösätta (har jag för mig. Ring gästhamnen för info) för översegling till Borgholm. När du väl är på Ölandsidan så finns det bara ett fåtal ställen som det går att gå iland på så håll er på fastlandssidan så länge som möjligt Instämmer med StevemedSelcon. Ett stopp vid Dämman är väl spenderad tid. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jollehojje Postad 29 Augusti , 2005 Jag får tacka för svaren.. Det skulle inte vara dumt med ett stopp i kanalen vid en restaurang. Men frågan är om det brukar bli hårdare vind ju längre ut man kommer. Jag får en känsla av att det är kanske 1 m/s vid kusten och 13m/s mitt ute. Men spelar det någon roll ifall vinden kommer från ett speciellt håll? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst g Postad 29 Augusti , 2005 Kortaste vägen är givetvis den raka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jollehojje Postad 30 Augusti , 2005 Jo, jag förklarade lite fel.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 15 Postad 30 Augusti , 2005 Kalmarsund har en tendens att vara lite orolig i sig, men det är inga problem att gå rakt över från fastlandet om du är någorlunda båtvan och det utgår jag ifrån att du är? Blå jungfrun kan du oxå stanna till vid, ligger rakt ut mot Öland från Oskarshamn sett, men ska du lägga till där så gäller det att du vet vad du gör och att det är fint väder...jäkla knepig ö att lägga till vid när det blåser Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 15 Postad 30 Augusti , 2005 haha! man kan tro det...får nog kolla upp så det inte var runt valborg oxå...i såna fall får jag åka tbx o hämta kvasten hennes så jag blir av med pöket.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser