Gå till innehåll
söndag 26 juli 2026
peWa60

Service i Hunnebostrand

Rekommendera Poster

Vill bara informera om hur servicen ser ut i Hunnebostrand om du får ett problem med båten. Urusel!!!

Vänd er inte till Volvo Penta, det gjorde vi och fick svaret det går inte, finns inte nån möjlighet. Hittade till slut WestBoat varv i Hovenäset lite norr om Kungshamn. Helt fantastiskt bemötande. Vad kan vi hjälpa dig med? förklarade problemet. Inga problem vi fixar det, få bara hit båten.

Dom lyfte båten, fixade problemet och sjösatte. Det är så man vill bli bemött när man har ett problem. Kan verkligen rekommendera WestBoat i Hovenäset. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag förstår inte riktigt. Volvo Penta har aldrig haft nån verksamhet i Hunnebo (de har förmodligen inte det nånstans, utöver en central plats där man har kontor, lager och annat). Däremot finns det ju minst fyra företag i hamnen som sysslar med diverse former av service och reparationer, där fixa en VP-motor knappast är nåt problem. Men det har ju inte med VP att göra. De får väl beställa reservdelar om det behövs, precis som vilket företag som helst.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har hört på bygden och i hamnen/hamnarna att det finns vissa Volvo Penta verkstäder som inte vill röra motorer som är äldre än 10–15 år. Vet inte hur pass utspritt detta är men var det någon seglare som fått motorfel här nere i Skåne och kontaktade närmsta VP-verkstad där han sökt nödhamn. De hade sagt rakt ut att de inte befattade sig såna gamla motorer men de ville sälja en ny istället för att felsöka och åtgärda den gamla VP motorn.

Antagligen kan de inte felsöka manuellt rent mekaniskt utan måste felsöka via OBD-utaget eller har de bara sommarjobbare/PRYO anställda under båtsäsong?

Vet Volvo Penta centralt om denna inställning hos deras återförsäljare och verkstäder?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
6 timmar sedan skrev raol:

Jag förstår inte riktigt. Volvo Penta har aldrig haft nån verksamhet i Hunnebo (de har förmodligen inte det nånstans, utöver en central plats där man har kontor, lager och annat). Däremot finns det ju minst fyra företag i hamnen som sysslar med diverse former av service och reparationer, där fixa en VP-motor knappast är nåt problem. Men det har ju inte med VP att göra. De får väl beställa reservdelar om det behövs, precis som vilket företag som helst.

Jag inte varit i Hunnebo på tre år, men fanns det inte en marinverkstad söder om hamnen där det på ”stenåldern” fanns ett stenhuggeri?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag inte varit i Hunnebo på tre år, men fanns det inte en marinverkstad söder om hamnen där det på ”stenåldern” fanns ett stenhuggeri?

Jo, som sagt, det finns en hel rad. Minst fyra, kanske fem eller sex. Alla i den södra delen av hamnområdet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 minuter sedan skrev raol:

Jo, som sagt, det finns en hel rad. Minst fyra, kanske fem eller sex. Alla i den södra delen av hamnområdet.

Förr om åren har jag väl varit med om ungefär detsamma som trådskaparen. Jag har behövt hjälp med ett lättare motorproblem, och fått till svars ungefär så här:

-Kommer du nu i juli med detta… du skulle varit här i januari istället, då kanske vi hade haft tid att hjälpa dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I alla fall väldigt märkligt. I Juli, enl. min mening, är det full fart när det gäller båtturism. Då är det naturligt att det blir mer problem att ta itu med. Är man såpass efterbliven som marina att man inte förstår bättre än att ta in extrapersonal under den tiden och tjäna pengar så är det sorgligt. Men förmodligen tjänar man såpass bra på norskar och andra penningstarka kunder att man kosta på sig att vara totalt utbombade vad gäller service.

Har ni problem, vänd er till Westboat. Där är man kundvänlig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan skrev peWa60:

I alla fall väldigt märkligt. I Juli, enl. min mening, är det full fart när det gäller båtturism. Då är det naturligt att det blir mer problem att ta itu med. Är man såpass efterbliven som marina att man inte förstår bättre än att ta in extrapersonal under den tiden och tjäna pengar så är det sorgligt. Men förmodligen tjänar man såpass bra på norskar och andra penningstarka kunder att man kosta på sig att vara totalt utbombade vad gäller service.

Har ni problem, vänd er till Westboat. Där är man kundvänlig!

Ja det är ett märkligt bemötande och man kan inte släppa iväg alla mekaniker på semester (egentligen ingen) mitt i högsäsong, utan semester får man ta före eller efter högsäsong vilket jag fått göra i hela mitt liv. Extrapersonal som är kunniga och produktutbildade kan vara svårt att få tag i men man skulle ju kunna bemöda sig att rekommendera en annan verkstad om de själva inte har tid eller av någon annan anledning inte kan utföra felsökning eller reparation.

Var precis inne och läste på den misstänkta "Marinans" hemsida och det var väl inte något speciellt att hänga i julgranen. En flik med "Service" där det mest var snömos och klyschor, inget som tyder på att det är en verkstad som klarar av såväl äldre som nyare motorer, fast snömoset tyder på att de bara tar sig an nyare "drivlinor" 🤔

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...