Mercury_44XS 828 Postad fredag kl 08:54 ...i båtar och annat som flyter eller inte och hur man absolut inte skall göra eller bära sig åt på sjön🙄 Något att titta på en dag när man inte har något annat för sig. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 391 Postad fredag kl 18:02 (redigerade) - Hör väl till klaneriet... - Nåt att hålla koll på är vattenståndet i Vänern. Det gjorde inte jag en vår, strax efter sjösättning. Typ 1 m över normalt vattenstånd, som anges i bl a sjökort. Inlandsisen slipade västra sidan på öar och skär, men lämnade östra sidan nästan obearbetad. Tänkte inte på detta, vid vårens första tur. Höll som vanligt mitt emellan öarna. Vattnet på "östsidan" hade tydligen utbrett sig 30 m in på land😞. Så jag höll alltså inte mitt i normala farleden på väg norrut. Felet blev alltså 15 m fel! - Det blev våldsam grundkänning och därefter lyft av båt. Gick smidigt då jag ännu inte mastat på. Ingen fara... Kraftigt skrapmärke på styrbords sida av kölen. Inga sprickor i färgen mellan köl och skrov. Djupgående ca 1.8 m. Redigerad fredag kl 18:33 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 579 Postad fredag kl 22:26 (redigerade) 4 timmar sedan skrev Hybro: Inlandsisen slipade västra sidan på öar och skär, men lämnade östra sidan nästan obearbetad. Japp, klassiskt. Dock är riktningen olika beroende på var man är i landet, beroende på isens riktning lokalt. I geologiska sammanhang kallar man den släta, flacka sidan för "stötsida" och den sönderspruckna, branta för "läsida". Här är en skiss som grovt visar processen. Bortse från att det står sandsten, det är samma process oavsett bergart. I Sverige är det mestadels olika gnejser och graniter. Vi har för övrigt inlandsisen att tacka för att vi har så bra och hållfast granit att bryta. Exponerad granit eroderar relativt lätt och blir gradvis grus, och mellanstegen är berg med delvisa sprickor mellan kristaller som gör att en huggen sten har sämre hållfasthet och lättare spricker, särskilt om det är fuktigt och stora temperaturvariationer. I områden med mycket granit ytligt men där ingen is skrapat bort det delvis nedbrutna ytskiktet (några tiotals meter), är det inte ovanligt med ras och skred, där bergsstycken helt enkelt skredar iväg eller rasar ner från en bergssida, ibland med byggnader på... Redigerad fredag kl 22:35 av raol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 738 Postad lördag kl 07:10 Är evigt glad för att man är av generationen som hann få ifrån sig ungdomens stolleprov innan det fanns en kamera i varje bakficka 😂 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser